Można budować obwodnicę Marek. Decyzja wojewody

Decyzja dla obwodnicy Marek
Decyzja dla obwodnicy Marek
Źródło: mat. prasowe

Mieszkańcy Marek otrzymali doskonały prezent na święta. Wojewoda mazowiecki zatwierdził projekt budowlany i zezwolił na budowę I etapu obwodnicy miasta. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Ta długo wyczekiwana inwestycja kosztować ma około miliard złotych.

Obwodnica to część tzw. warszawskiego ringu. Jej realizacja została podzielona na dwie części. Pierwszy - od węzła Marki (bez węzła) do węzła Kobyłka o długości 8,1 km i drugi odcinek od węzła Kobyłka (bez węzła) do węzła Radzymin – o długości 7,2 km.

Zezwolenie wojewody dotyczy jedynie fragmentu - od węzła Marki do węzła Drewnica (na terenie gmin Marki oraz Zielonka), czyli 2,2 km drogi.

ZOBACZ MAPĘ Z PLANAMI ROZBUDOWY.

Tędy przebiegnie obwodnica:

Planowany fragment obwodnicy będzie miał swój początek na węźle Marki (połączenie trasy S8 z al. Piłsudskiego), następnie przetnie ulice: Szpitalną i Ząbkowską W Markach i ulicę Marecką w Zielonce.

Obwodnica będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę.

Będą tam również dwa mosty nad rzeką Długą, wiadukty, ekrany akustyczne i odwodnienia.

Nowa droga ma kosztować około miliarda złotych.

Wylotówka na Białystok

Budowę arterii obiecał w 2012 roku premier Donald Tusk.

Obwodnica posłuży także kierowcom jako wylotówka z Warszawy na Białystok. Odciąży gminę Marki z ruchu tranzytowego.

– To jedna z priorytetowych inwestycji, jest częścią tzw. ringu warszawskiego. Ułatwi życie nie tylko mieszkańcom Marek czy Radzymina. Czekają na nią także mieszkańcy całej północno-wschodniej Polski i Warszawy. Dojazd do stolicy znacznie się skróci, a obecna trasa stanie się drogą lokalną. Teraz jest jedną z dwóch najbardziej obciążonych wylotówek z Warszawy - powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

Kiedy budowa?

Budowa odcinka pierwszego planowana jest na grudzień 2016, natomiast odcinka drugiego - na kwiecień 2017 roku, w tym cztery ostatnie miesiące ma potrwać remont starego przebiegu drogi nr 8.

Część większej inwestycji

Obwodnica Marek jest częścią Obwodnicy Warszawy, która docelowo będzie mieć długość 80 km. Do tej pory powstało już ok. 40 proc. docelowego ringu, czyli 37,1 km. W budowie jest kolejne 4,6 km.

Na wybór wykonawców następnych ok. 18,5 km trasy obwodowej Warszawy (S2 Puławska – Lubelska) ogłoszone zostały postępowania przetargowe.

Na ostatni odcinek obwodnicy – 22,4 km drogi S17 - nazywany Wschodnią Obwodnica Warszawy przygotowywana jest dokumentacja - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Łukasz Wieczorek o budowie warszawskiego ringu

ij/su/mz

Czytaj także: