Pierwsze elementy trzeciego TBM-u dotarły na Pragę pod koniec października (dwie tarcze– Anna i Maria – drążą tunele z Woli przez Śródmieście w kierunku rzeki). Robotnicy zajęli się teraz spawaniem potężnych elementów korpusu trzeciej tarczy. Ponadto trwa również przygotowywanie zaplecza – m.in. doprowadzenie zasilenia.
Jak zapewnia rzecznik prasowy konsorcjum budującego II linię metra, tarcza ma ruszyć w lutym przyszłego roku. Miesiąc po niej wystartuje czwarta maszyna.
Pierwotnie miały ruszyć z Powiśla. Jednak w sierpniu, kiedy doszło do osunięcia ziemi na jej budowie, zapadła decyzja o zmianie harmonogramu prac. W tym celu elementy tarczy są kolejno transportowane ze Śródmieścia na Pragę.
Maszyny będą drążyły tunel w kierunku pechowej stacji Powiśle.
Montaż tarczy TBM
Budowa opóźniona?
Cały TBM to ponad stumetrowa maszyna - przemieszczająca się w tunelu podziemna fabryka, która drąży tunel i od razu ustawia jego obudowę z gotowych, betonowych prefabrykatów. Do jej uruchomienia potrzebny jest szyb startowy - tę rolę pełni korpus budowanej stacji.
Oficjalnie budowa II linii metra ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 roku, ale wszystko wskazuje na to, że ma już co najmniej półrocznej opóźnienie.
bf//ec
Pierwszy przejazd tunelem II linii metra