Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi kasacyjne organizacji ekologicznych od wyroku WSA, oddalającego ich skargi ws. decyzji środowiskowej dla lotniska w Modlinie - poinformowali w środę przedstawiciele lotniska. Ekolodzy chcą złożyć wniosek do KE.
Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego wydał decyzję środowiskową dla lotniska Modlin 12 marca 2009 r., następnie Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało tę decyzję. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł w kwietniu br., że decyzje burmistrza oraz kolegium są zgodna z prawem. Ekolodzy zaskarżyli decyzję WSA do NSA.
- Wyrok NSA jest prawomocny - czytamy w komunikacie przesłanym w środę PAP przez lotnisko.
"Z żalem przyjęli wyrok"
Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) "z żalem przyjęło wyrok NSA, który oddalił dwie skargi kasacyjne dwóch towarzystw ekologicznych - OTOP i "Klub Gaja"" - czytamy w komunikacie OTOP-u przesłanym PAP.
- Planowane lotnisko znajduje się w pobliżu miejsca żerowania i odpoczynku w trakcie wędrówek tysięcy ptaków wodno-błotnych, w tym gęsi i mew, co stwarza poważne ryzyko kolizji samolotów z ptakami, istotne przy dużej skali planowanej liczby operacji lotniczych (startów i lądowań) dziennie - czytamy w komunikacie OTOP.
Towarzystwo zapowiedziało, że "w związku z wyczerpaniem postępowania krajowego będzie składało wniosek do Komisji Europejskiej o zajęcie się tą sprawą".
Natura 2000
Rejon lotniska Modlin sąsiaduje z europejskimi obszarami chronionymi Natura 2000. Są to: Dolina Środkowej Wisły z licznymi rezerwatami przyrody, Puszcza Kampinoska (jednocześnie park narodowy i rezerwat biosfery), Forty Modlińskie, Dolina Wkry. Zdaniem ekologów, protestujących przeciwko budowie lotniska, trasy startów i lądowań przy złej pogodzie mogą przebiegać nad siedliskami ptaków.
Port w Modlinie zlokalizowany na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywany jest obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych). Władze nowego lotniska w Modlinie spodziewają się, że regularne połączenia lotnicze międzynarodowe i krajowe rozpoczną się jesienią przyszłego roku, wcześniej Port ma przyjąć kibiców Euro 2012. Modlin będzie pełnił rolę komplementarną wobec warszawskiego lotniska Chopina. Oferta skierowana jest w pierwszej kolejności do przewoźników niskokosztowych i czarterowych.
Lotnisko, pociągi i...
Koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.
pap/par