Nowe pociągi metra wyprodukowane przez Skodę pomieszczą do 1500 pasażerów, z czego 230 na miejscach siedzących. Podróżni będą mogli swobodnie przemieszczać się pomiędzy wagonami. Ratusz pokazał wizualizacje wnętrza składów. W czeskich fabrykach rozpocznie się wkrótce montaż wyposażania.
Warszawskie metro zyska w ramach kontraktu z czeską Skodą 37 nowych, jednoprzestrzennych składów. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich. Produkcja pociągów odbywa się w zakładach w Ostawie i Pilznie. Ratusz poinformował w poniedziałek, że wkrótce wejdzie ona w kolejny etap, związany z montażem wyposażenia wnętrz wagonów.
Urzędnicy wyjaśniają, że pasażerowie będą mieli do dyspozycji strefy zaprojektowane pod kątem długości podróży. Centralne części wagonów będą przeznaczone dla osób przemieszczających się na dłuższych dystansach i znajdą się w nich dwa rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne. Natomiast strefy szybkiej wymiany pasażerów będą zlokalizowane najbliżej drzwi wagonów. Będzie w nich przestrzeń dla miejsc stojących, pionowe uchwyty pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych.
"Następny obszar - ze specjalnymi pionowymi panelami na których można się oprzeć całym ciałem oraz pasami bezpieczeństwa - przewidziano dla osób z niepełnosprawnościami, wymagających dodatkowego zabezpieczenia w trakcie podróży. W pociągu jest też wielofunkcyjna przestrzeń dla wózków dziecięcych, rowerów oraz osób podróżujących z dużym bagażem" - czytamy w komunikacie.
230 miejsc siedzących, spoczniki i ułatwienia dla niepełnosprawnych
Pasażerowie podróżujący na stojąco będą mieli łącznie do dyspozycji powierzchnię 181,4 metrów kwadratowych. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących - po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach pośrednich. Dodatkowo część miejsc stojących będzie dla komfortu wyposażona w spoczniki, czyli tak zwane "stojące ławki".
W drzwiach przy kabinach maszynisty będą zamontowane wysuwane rampy, które ułatwią wsiadanie do pociągu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowym ułatwieniem dla osób z niepełnosprawnościami ma być możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy wagonami. Skorzystać mają na tym wszyscy podróżni. "To ułatwienie nie tylko dla osób poszukujących wolnego miejsca siedzącego, ale także możliwość rozłożenia tłoku pasażerskiego w godzinach szczytu. W jednym pociągu pomieści się nawet 1500 pasażerów" - podaje ratusz.
Każdy ze składów będzie wyposażony w 46 wyświetlaczy informacji pasażerskiej. Miejscy urzędnicy zapewniają, że podróżni będą mogli czuć się w nowych pociągach bezpiecznie. "Zapewnią to szklane szyby oddzielające miejsca siedzące od stojących, kontrastujące z otoczeniem uchwyty na odpowiedniej wysokości oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa podczas zamykania drzwi.
Wnętrze pociągu będzie monitorowane, a pasażerowie będą mogli powiadomić maszynistę, że dzieje się coś złego za pomocą komunikatorów w każdym wagonie.
Zastąpią stare rosyjskie składy
Ratusz zapewnia, że kolejne etapy produkcji składów w czeskich fabrykach są kontrolowane przez przedstawicieli Metra Warszawskiego. W sumie podczas całego procesu realizacji zamówienia ma odbyć się kilka tysięcy kontroli.
W komunikacie wyliczono, że dotychczas odbiory dotyczyły między innymi: pudeł surowych, pudeł pomalowanych, przekładni napędowej, silnika trakcyjnego, sprzęgów, zestawów kołowych, ramy wózka. Wkrótce planowane są natomiast odbiory pierwszych sztuk podzespołów: okładzin wyłożenia wnętrza, siedzeń, odbieraka prądu. Odebranych zostało już dziewięć pomalowanych pudeł wagonów.
Nowe pociągi mają zastąpić najstarsze składy rosyjskie na pierwszej linii metra. Używane będą również do obsługi ruchu pasażerskiego na drugiej linii. Decyzją mieszkańców stolicy nadano im nazwę Varsovia. W konkursie organizowanym przez ratusz zagłosowało niemal osiem tysięcy osób. Do wyboru było sześć propozycji: pięć wskazanych przez jury konkursowe spośród zgłoszeń mieszkańców oraz jedna zaproponowana przez firmę Skoda. Varsovia wygrała z: MeWą, Moravą, Siréną, Wavlakiem i Zygmuntem.
- Dostawy powinny rozpocząć się pod koniec bieżącego roku, zaś realizacja kontraktu zakończy się z końcem 2023 roku - przekazała tvnwarszawa.pl Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd m.st. Warszawy