Mija miesiąc, od kiedy betonowa część pasa startowego lotniska w Modlinie została zamknięta decyzją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.
Na przełomie grudnia 2012 r. i stycznia 2013 r. pas przeszedł szybką naprawę.
O tym, czy można go teraz ponownie dopuścić go do ruchu, zadecyduje Jaromir Grabowski, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Najpierw musiał zgromadzić wszystkie potrzebne ekspertyzy.
W poniedziałek do biura Grabowskiego, wpłynęła ekspertyza wydana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. To już ostatni potrzebny dokument.
– Swoją decyzję wydam w ciągu 2-3 dni. Z opinią ITWL jeszcze się nie zapoznałem – zastrzegł w rozmowie z tvnwarszawa.pl Grabowski.
Po Grabowskim zgodę, potrzebną do uruchomienia betonowej części pasa startowego ma wydać Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Mówi Jaromir Grabowski
"Kawałki betonu można było wyjąć palcami"
Pas został wyremontowany na przełomie 2012 i 2013 roku. Wcześniej był bardzo uszkodzony - podkreśla inpektor, motywując swoją decyzją dot. zamknięcia pasa.
- Były takie miejsca, gdzie palcami można było wyjąć kawałki betonu - powiedział Grabowski w rozmowie z reporterką TVN24 Ewą Paluszkiewicz. - Mieszanka betonowa tam użyta prawdopodobnie miała zły skład - ocenił.
Kiedy tanie linie wrócą do Modlina?
Jak powiedział z kolei na poniedziałkowej sesji Sejmiku Mazowsza Piotr Okienczyc, prezes portu lotniczego Modlin: - Najnowsza ekspertyza Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych nie jest jednoznaczna.
Nie chciał jednak podać szczegółów, zasłaniając się tajemnicą spółki.
Wciąż nie wiadomo, kiedy do Modlina wrócą tanie linie lotnicze Wizz Air i Ryanair. Nie ma konkretnej daty. W związku z tym, że pas nie został jeszcze dopuszczony do ruchu, władze portu lotniczego mogą tylko planować. Chciałyby uruchomić pas jak najszybciej, tymczasowo, by na wiosnę ponownie go zamknąć i rozpocząć docelową naprawę (zerwać betonową nawierzchnię i ułożyć ją od nowa).
Jak wyjaśnił Okienczyc, prace naprawcze, które wykonano niedawno, są doraźne, bo tylko takie można było wykonać w okresie zimowym.
- Prace pozostałe do wykonania można robić tylko w momencie, kiedy temperatury są dodatnie. W tym tygodniu od wykonawcy dostaniemy szczegółowy harmonogram prac i opis technologii, która będzie stosowana przy docelowej naprawie - mówił Okienczyc.
- W lecie najpóźniej, jeśli nie na wiosnę, lotnisko będzie działało - zadeklarował Okienczyc. Powiedział także: - Założenie jest takie, że lotnisko zacznie działać w maju, może pod koniec kwietnia.
Od grudnia zamknięty
22 grudnia 2012 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego cofnął pozwolenie na użytkowanie betonowej części pasa startowego lotniska w Modlinie. Powodem były pęknięcia i dziury.
Linie lotnicze Wizz Air i Ryanair pozostają na razie na Lotnisku Modlin.
bf/wp/mz