Wąsko, szerzej, najszerzej - tak w dużym skrócie prezentują się koncepcje zieleni przy Kanale Wystawowym. Propozycje będą teraz konsultowane z mieszkańcami. A inwestycja planowana jest w ramach budowy linii tramwajowej na Gocław.
"Przy okazji budowy torów powstanie też wygodny chodnik dla pieszych, droga dla rowerów i zieleń. W zależności od szerokości terenu przeznaczonego do urządzenia można posadzić drzewa, dodać urządzenia do rekreacji, a nawet zaplanować park linearny" - piszą urzędnicy.
Trzy warianty
Tramwaje Warszawskie zleciły Katedrze Architektury Krajobrazu SGGW opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla pierwszej części inwestycji w rejonie Kanału Wystawowego. Teraz chcą poddać pod dyskusję trzy warianty.
W wariancie pierwszym "zielone" tory tramwajowe prowadzone są w odległości 28 metrów od nabrzeża Kanału Wystawowego oraz 27 metrów od ogrodów działkowych. W strefie wypoczynkowej, położonej wzdłuż nabrzeża, zaprojektowano ścieżki z placykami wypoczynkowymi czy stanowiska do grillowania. W drugiej części terenu byłoby miejsce dla spacerowiczów. "Program rekreacyjny w tej części terenu uzupełnia "naturalny plac zabaw" dla dzieci oraz ścieżka rekreacyjna przeznaczona do uprawiania joggingu wraz z urządzeniami siłowni plenerowej" - podają TW.
Szachy, warcaby
"W wariancie II tory tramwajowe przebiegają w odległości 28,0 metra od nabrzeża Kanału Wystawowego, zmienia się natomiast szerokość pasa od strony ogrodów działkowych i wynosi około 10 metrów. W związku z powyższym, charakter zagospodarowania terenu od strony Kanału zbliżony jest do wariantu I" - dodają.
Wzdłuż nabrzeża będą trasy z placami wypoczynkowymi z ławkami, stolikami do gier (np. szachy, warcaby), małymi placami zabaw dla dzieci, stanowiskami do grillowania. Na pozostałym terenie zaprojektowano liczne nasadzenia drzew liściastych, iglastych, krzewów oraz roślinności zielnej, które mają pełnić rolę izolacyjną od przebiegającej trasy tramwaju. Jak informują tramwajarze, po drugiej stronie torowiska w pobliżu ogrodów działkowych, przewiduje się jedynie oświetlenie.
W wariancie III trasa tramwaju przebiega w niewielkiej odległości - 18 metrów od Kanału Wystawowego. W związku z ograniczoną powierzchnią terenu opracowania, zakłada się w tej części zaprojektowanie przede wszystkim nasadzeń roślinności wysokiej, złożonych głównie z drzew a także grup krzewów oraz roślinności zielnej. Będą one stanowić strefę buforową, oddzielającą od torowiska projektowany 2-metrowej szerokości ciąg spacerowy, uzupełniony o liczne aneksy z ławkami. Ponadto projektuje się, tak jak w pozostałych wariantach, zejścia do wody oraz drewniane podesty widokowe do obserwacji roślinności przywodnej oraz ptactwa" – podaje spółka.
Spotkania z mieszkańcami
Wypowiedzieć na temat propozycji można się podczas dyżurów konsultacyjnych: - weekendy – w godz. 11:00 – 17:00: 26 listopada (niedziela), 2 grudnia (sobota), Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 2, ul. Nobla 18/26. - dni powszednie w godz. 16:00 – 20:00: 22 listopada (środa), 28 listopada (wtorek), szkoła podstawowa nr 168, ul. Zwycięzców 44 (obiekt niedostępny dla osób niepełnosprawnych) Tłumacz języka migowego będzie dostępny w godz. 16:00 – 17:00 w weekendy i 19:00 – 20:00 w dni powszednie. Uwagi można wysyłać też na adres: goclaw@tw.waw.pl.
Nowe perony, tramwaje
Zaplanowany czas przejazdu tramwajem z Gocławia do ronda Dmowskiego to niecałe 18 minut. Nowa linia tramwajowa o długości niemal czterech kilometrów pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż brzegu Kanału Wystawowego. Budynki na Saskiej Kępie od torowiska oddzielą drzewa i krzewy o szerokości kilkudziesięciu metrów. Budzi to obawy części okolicznych mieszkańców, którzy protestują przeciwko inwestycji.
Na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana w pasie dzielącym Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Zostaną również zmodernizowane tory w alei Waszyngtona między rondem Wiatraczna, a rondem Waszyngtona. Powstanie 15 peronów tramwajowych, dziewięć zostanie zmodernizowanych, aby służyć niepełnosprawnym.
Tramwajarze kupią 18 nowych jednokierunkowych składów. Prace skończą się w 2021 roku.
Były spory
W sprawie nie obeszło się bez sporów. Największe wątpliwości dotyczyły poprowadzenia trasy wzdłuż kanału, przez teren ogródków działkowych. Jak już pisaliśmy, mieszkańcy Saskiej Kępy obawiali się hałasu, wycinki zieleni i spadku cen mieszkań. Odbyły się nawet protesty w tej sprawie.
Ostatecznie rekomendowana przez Tramwaje Warszawskie trasa na Gocław została utrzymana w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
ran/mś
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe