- Czuję ogromne poruszenie, że się udało przejść pod Wisłą. W zasadzie Krystyna zakończyła swoją pracę - mówiła Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. - Brzegi już są połączone takim tunelem po raz pierwszy w historii. Nie liczę oczywiście tunelu do Czajki, bo ten jest dużo mniejszy. Chodzi o tunel między stacją Stadion Narodowy a Centrum Nauki Kopernik, które symbolizują XXI wiek dla Warszawy. Jeszcze kilka lat temu ani Centrum, ani Stadionu Narodowego nie było - zauważyła.
Mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy
Kilkaset metrów pod Wisłą
Gigantyczna maszyna ruszyła z okolic stacji Stadion Narodowy 22 lipca. Z prędkością 25-30 metrów na dobę przebijała się kilka metrów pod dnem Wisły w stronę lewobrzeżnej Warszawy. Jak informuje stołeczny Ratusz, tunel II linii metra przebiega 8-10 metrów pod dnem Wisły i ma długość ok. 600 metrów.
W poniedziałek ten etap misji dobiegł końca. Rano robotnicy na stacji Centrum Nauki Kopernik (wcześniej nazywana Powiśle) oczekiwali maszyny, która przebiła się ostatecznie przez ścianę stacji.
Druga tarcza, która drąży tunel od strony Pragi, ma pojawić się na stacji CNK na przełomie sierpnia i września. - Obecnie tarcza jest około 200 metrów od Wisły - poinformował PAP rzecznik stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk.
- Analizowaliśmy ryzyka przejścia pod Wisłą. Okazało się, że przyjęta technologia pracy i sposób nadzoru sprawdził się i tarcza przeszła bez większych problemów. Jestem pewien, że tunel został zbudowany zgodnie ze sztuką budowlaną. Zostały użyte właściwe materiały i będzie dobrze służył wszystkim pasażerom – zapewnił Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Na Powiślu spotkają sie w sumie cztery gigantyczne maszyny - także Anna i Maria, które od strony centrum dotrą w październiku.
Anna w tej chwili znajduje się na stacji Nowy Świat-Uniwersytet, a Maria ok. 60 m za stacją Świętokrzyska.
Mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego
II linia metra
Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.
Wykonawcą centralnego odcinka II linii metra jest włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki - AGP Metro Polska. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Początkowo zakończenie budowy planowano w październiku 2013 r.
Obecny termin zakończenia inwestycji to 30 września 2014 r.
Tarcza przy stacji
Tarcza się przebija
ran/PAP/b