Kolejny etap badania ruchu. Internetowa ankieta dla wszystkich

Które środki komunikacji wybierają warszawiacy?
Które środki komunikacji wybierają warszawiacy?
Źródło: UM Warszawa

Do pracy metrem, autobusem czy może rowerem? Przez miesiąc przez internet warszawiacy będą mogli podzielić się z ratuszem swoimi doświadczeniami związanymi z komunikacją miejską. To kolejny etap Warszawskiego Badania Ruchu. Jego wyniki poznamy w przyszłym roku.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia. W ciągu trzech miesięcy ankieterzy przepytali 17 tys. osób. Przez ten czas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków a także dane o ruchu pojazdów.

Wypełnij ankietę online

Teraz ratusz chce umożliwić udział w badaniu osobom, do których ankieterzy nie dotarli. Stąd pomysł uruchomienia w czwartek (24 września) ankiety online. Kierowana jest ona do wszystkich osób od 6 roku życia, które na co dzień poruszają się po Warszawie – zarówno jej mieszkańców, jak i osób, które do Warszawy dojeżdżają.

Ankieta online to elektroniczny "dzienniczek podróży", zawierający pytania o wszystkie miejsca odwiedzone w poprzednim dniu - od momentu wyjścia z domu, poprzez miejsce pracy, szkołę, wizytę w sklepie, kinie czy u znajomych, aż po powrót do domu; środki transportu oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży. Ankieta jest anonimowa, a wszystkie udzielone informacje objęte są ochroną. Elektroniczny "dzienniczek" można wypełniać wielokrotnie, opisując swoje podróże po mieście w różnych dniach. Ankieta dostępna jest do 25 października tutaj.

Czym jest "podróż"?

W ankiecie ratusz prosi osoby poruszające się po Warszawie o opisanie swoich podróży po mieście. Dla prawidłowego przebiegu badania ważne jest odróżnienie „podróży” od innego typu przemieszczeń po mieście.

Podróże, o które pyta ankieta to każde przemieszczenie się: którego początek lub koniec położone są na obszarze Warszawy; jest dokonane na odległość co najmniej 100 m (np. około 4 minuty pieszo); mające określony cel; zostało dokonane dowolnymi środkami transportu lub pieszo.

- Przykładowo podróżami są: jazda do pracy, szkoły, odprowadzenie dziecka do przedszkola, udanie się po zakupy, do lekarza, wizyta u znajomych, jazda rekreacyjna rowerem, motocyklem, czy samochodem. Jednak podróżami już nie są: spacer w pobliżu miejsca zamieszkania, dojście do lub z przystanku, parkingu, podróże wykonywane w ramach pracy w zawodach takich jak: kierowca, dostawca, operator sprzętu budowlanego, przedstawiciel handlowy itp. – wyjaśnia ratusz.

Co to jest WBR?

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 to tak naprawdę kilka różnego rodzaju badań. Najistotniejszą częścią były badania ankietowe mieszkańców Warszawy prowadzone w losowo wybranych gospodarstwach domowych. Respondenci odpowiadali na pytania m.in. o liczbę podróży w ciągu doby, cel podróży, powód podróży, czas trwania, sposób podróżowania. Drugą częścią WBR był pomiar ruchu drogowego, czyli liczby poruszających się pojazdów. I trzecim, uzupełniającym badaniem jest ankieta w internecie.

Na podstawie zebranych danych zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Taki model pozwala na przygotowywanie różnego rodzaju analiz i prognoz ruchu w opracowaniach, planach i projektach dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego w mieście.

Za pomocą modelu można np. sprawdzić jak będą wykorzystywane planowane drogi lub linie tramwajowe, jakie ich trasy będą najlepsze, jak dana inwestycja wpłynie na czasy podróżowania, ruch na innych ulicach i liczbę pasażerów w innych środkach komunikacji. Model pokazuje też gdzie pojadą kierowcy po zamknięciu jakiejś drogi na czas remontu i którędy można poprowadzić objazdy. Pozwala także na ocenę efektywności inwestycji komunikacyjnych. Po raz pierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego.

Pełny raport z WBR 2015 zawierający zestawienia opisujące zachowania komunikacyjne mieszkańców Warszawy (m.in. liczb podróży wykonywanych w ciągu doby w określonych celach, wykorzystywanych środków transportu i czasów podróży) oraz wielkości ruchu i liczby pasażerów komunikacji zbiorowej zostanie opracowany do końca listopada. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015

jb/sk

Czytaj także: