Cztery inwestycje kolejowe z województwa mazowieckiego otrzymają dofinansowanie w ramach rządowego programu Kolej Plus. Wśród nich znalazła się nowa linia, która ma połączyć Zegrze z Przasnyszem.
Podczas piątkowej konferencji prasowej w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim z udziałem wojewody Konstantego Radziwiłła, przedstawicieli PKP PLK oraz grupy samorządowców poinformowano, które z planowanych w regionie inwestycji zostały zakwalifikowane do dofinansowania z rządowego programu Kolej Plus. Linie podzielono na budowane od podstaw i rewitalizowane. W pierwszej klasyfikacji pieniądze dostaną miasto i gmina Serock oraz gmina Kozienice.
Dwie nowe linie: Zegrze-Przasnysz i Kozienice-Dobieszyn
Serock, jako lider projektu budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, otrzyma ponad 260 milionów złotych. Łączna wartość projektu to ponad 306 milionów, natomiast koszt całkowity inwestycji jest szacowany na ponad 1,7 miliarda złotych.
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, inicjatywę w sprawie budowy nowej linii kolejowej na północy Mazowsza podjęła w listopadzie ubiegłego roku grupa kilkunastu samorządów. Partnerami lidera są gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt; miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk, Przasnysz; powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Partnerem jest również samorząd województwa mazowieckiego, który sfinansował za 679 tysięcy złotych Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. W dokumencie przedstawiono trzy warianty planowanej trasy.
Całkowicie nową linią ma być również Kozienice-Dobieszyn, czyli połączenie z linią Warszawa-Radom. Jak zapowiada urząd wojewódzki, "w celu likwidacji regionalnego wykluczenia komunikacyjnego" gmina otrzyma dofinansowanie w kwocie 272 milionów złotych do projektu, którego wartość wyniesienie ponad 321 milionów.
Wyremontują odcinki Ostrów Mazowiecka–Małkinia, Sokołów Podlaski-Siedlce
Wśród projektów sklasyfikowanych jako rewitalizacje dofinansowanie otrzymają dwie linie: Ostrów Mazowiecka–Małkinia oraz Sokołów Podlaski-Siedlce. "Łączna długość linii rewitalizowanych wyniesie 50 km. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, który jest beneficjentem dwóch inwestycji, otrzyma dofinansowanie na łączną kwotę ponad 530 mln, przy czym łączna wartość inwestycji wyniesie ponad 623 mln" - przekazał w komunikacie MUW.
W sumie do realizacji programu Kolej Plus zakwalifikowano 34 inwestycje, które dotyczą infrastruktury kolejowej w 11 województwach.
Pierwsze przetargi mogą ruszyć już pod koniec 2022 roku, ale - jak zastrzegł MUW - będzie to uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu.
Dwukrotnie więcej pieniędzy na Kolej Plus
W środę premier Mateusz Morawiecki zapowiedział zwiększenie budżetu programu Kolej Plus z 5,6 miliarda złotych do ponad 11 miliardów.
- To jest budżet na inwestycje - mówił premier. Zdaniem szefa rządu "Polska nie może się tylko rozwijać fasadowo". - Musi być fundament i tym fundamentem jest zapewnienie osi komunikacyjnej, także kolejowej - tłumaczył. Jak podkreślał Morawiecki, program Kolej Plus jest ważny dla całej Polski, gdyż pozwoli na odbudowę i odtworzenie linii kolejowych. Wskazał również, że do tej pory w ramach programu wyremontowano ponad 400 stacji i przystanków kolejowych, blisko 300 dworców kolejowych i odbudowano ponad tysiąc kilometrów połączeń kolejowych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock