ZTM kontroluje pracę klimatyzacji w pojazdach i chwali się wynikami. Tymczasem w czerwcu, w co trzecim sprawdzonym autobusie, urządzenia nie działały.
Zarząd Transportu Miejskiego podał podsumowanie wyników kontroli klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku wzmożone kontrole odbywały się w lipcu. Odnotowano wtedy 504 nieprawidłowości. W tym roku rozpoczęły się w drugiej połowie maja - wykryto 350 przypadków niedziałającej klimatyzacji.
W czerwcu inspektorzy na 689 kontroli wykryli 202 przypadki niesprawnej lub wyłączonej klimatyzacji.
Przewoźnicy musieli zapłacić kary.
150 pojazdów dziennie
ZTM zaznacza, że sprawdza przewoźników przez cały czas, ale więcej kontrolerów wysyła wraz z upałami. Sprawdzą wtedy do 150 pojazdów dziennie.
Jak pracują? Temperatura mierzona jest elektronicznie wewnątrz pojazdu, sprawdzany jest też nawiew chłodnego powietrza z "kratek" klimatyzacji.
Nakładane kary
MZA oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski muszą utrzymywać w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie. Jeśli nie działa. ZTM zobowiązuje firmy do usunięcia usterek. Nakłada też na nie kary. Ich wysokość zależy od czasu kursowania pojazdu z niesprawną klimatyzacją.
Ciepły guzik powinien działać
Kierowcy autobusów wyposażonych w system chłodzenia wnętrza mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. "ciepłego guzika". Pasażerowie sami - poprzez naciśnięcie przycisku - otwierają drzwi pojazdu.
Sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer infolinii (22)194 84.
ran/mz
Źródło zdjęcia głównego: | Eurosport