Spośród 22 zaplanowanych na 2021 rok inwestycji rowerowych udało się zrealizować zaledwie siedem. Pozostałe są w budowie lub zostały przesunięte na kolejny rok. Jednocześnie Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że oddano kilkanaście innych inwestycji o długości 30 kilometrów w ośmiu dzielnicach. Łącznie w stolicy dostępnych jest 700 kilometrów infrastruktury rowerowej.
Na początku stycznia 2021 roku informowaliśmy na tvnwarszawa.pl o zaplanowanych na ten rok inwestycjach rowerowych. Lista przekazana nam przez Zarząd Dróg Miejskich obejmowała 22 inwestycje. Wśród nich znalazły się nie tylko nowe drogi, ale również pasy rowerowe, przejazdy oraz remonty zniszczonej, wysłużonej infrastruktury. Sprawdziliśmy, ile z tych planów udało się zrealizować.
Siedem z 22
Spośród wskazanych przez ZDM 22 inwestycji do końca roku powstało siedem. Gotowa jest m.in. droga dla rowerów w ciągu Marszałkowskiej od Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. Powstała po zachodniej stronie Marszałkowskiej, przy placu Defilad. Docelowo ma spiąć trasy rowerowe z północy na południe Warszawy. Przejazd przez Aleje Jerozolimskie ma powstać w ramach budowy naziemnych przejść dla pieszych w tej części miasta. Będzie łączyła się tu z istniejącym kontrapasem na Poznańskiej, skąd dalej, przez Nowogrodzką będzie można wrócić na Marszałkowską. Inwestycja jest częścią projektu z budżetu obywatelskiego "Marszałkowską na rowerze".
ZDM wylicza, że gotowe są odcinki: w ciągu Marymonckiej od Podleśnej do Smoleńskiego oraz około 300-metrowej drogi w ciągu Wólczyńskiej od Reymonta do Andersena. W tym roku zrealizowano również inny projekt budżetu obywatelskiego dotyczący budowy drogi rowerowej w ciągu Stryjeńskich na odcinku Wąwozowa - Przy Bażantarni.
W 2021 roku udało się również przebudować jedną z najstarszych stołecznych dróg rowerowych, która przebiega przez ulicę Wąwozową na odcinku od alei KEN do Rosoła. Blisko kilometrowy odcinek nowej drogi rowerowej powstał również w ciągu Idzikowskiego na Mokotowie na odcinku od Sobieskiego do Piaseczyńskiej. Ta inwestycja to również realizacja pomysłu z budżetu obywatelskiego, który zakładał budowę chodnika oraz drogi rowerowej. Na projekt zagłosowało blisko trzy tysiące mieszkańców.
W ramach projektu "Asfaltowe drogi dla rowerów" ukończono remont drogi rowerowej na Wybrzeżu Szczecińskim na odcinku od mostu średnicowego do Portu Praskiego.
Nowe drogi rowerowe w ośmiu dzielnicach
Jakub Dybalski wskazał, że w 2021 roku oddano do użytku jeszcze 13 innych "znaczących odcinków", który nie objęła lista. - Większość inwestycji to pomysły z poprzednich edycji budżetu obywatelskiego - zaznaczył.
Taką inwestycją jest między innymi budowa ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie Doliny Służewieckiej na odcinku od Puławskiej do alei KEN wzdłuż parku Kozłowskiego.
W tym roku metamorfozę przeszła ulica Piastów Śląskich na Bemowie, gdzie przebudowano drogę rowerową a piesi zyskali chodnik. W tej dzielnicy ukończono również budowę drogi rowerowej w ciągu Wrocławskiej na odcinku od Powstańców Śląskich do Widawskiej.
Na Pradze Południe oddano cztery inwestycje. Dwie są związane ze zmianami w ciągu tzw. obwodnicy Gocławia, gdzie realizowany jest projekt mający na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych i uporządkowaniem parkowania. Elementem tych zmian są pasy rowerowe w ciągu ulic Umińskiego oraz Meissnera. Ponadto ZDM chwali się oddaniem do użytku dróg rowerowych w alei Stanów Zjednoczonych na odcinku Grenadierów-Czapelska oraz w ciągu ulic Saskiej i Egipskiej od Lizbońskiej do Afrykańskiej.
Na Mokotowie powstała droga rowerowa w ciągu Domaniewskiej na odcinku od Samochodowej do Modzelewskiego.
Na Woli natomiast w ramach realizacji budżetu obywatelskiego oddano do użytku drogę rowerową wzdłuż Jana Olbrachta na odcinku od Antka Rozpylacza do Bitwy pod Lenino w pobliżu stacji metra Księcia Janusza.
Pod koniec czerwca, z kilkumiesięcznym poślizgiem zakończyły się prace na Anielewicza na Muranowie. Drogowcy zlikwidowali znajdujące się w tym miejscu bariery dla użytkowników jednośladów i wytyczyli rowerową drogę na odcinku od Okopowej do skweru Willy'ego Brandta. Przy skrzyżowaniu Anielewicza z Karmelicką powstało rondo. Pasy ruchu zostały zwężone, przy zachowaniu dotychczasowego jednopasmowego przekroju obydwu ulic. Na obwodzie ronda zaprojektowana została droga dla rowerów, która ma swoją kontynuację po dwóch stronach ulicy.
Łyżkę dziegciu stanowi jednak skrzynka elektryczna przy skrzyżowaniu z ulicą Esperanto, której drogowcom wciąż nie udało się przesunąć. Jak pisaliśmy, w tej sprawie nic się nie dzieje od... listopada 2020 roku. Skrzynka stoi jak stała i blokuje jeden ze zjazdów ze skrzyżowania.
Na Żoliborzu w ramach zmian związanych z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w tej dzielnicy po obu stronach ulicy Mickiewicza od placu Wilsona do Potockiej wytyczono pasy dla rowerów.
Ostatnią inwestycją wskazaną przez ZDM jest zrealizowana przez dzielnicę Wilanów przebudowę ścieżki rowerowej w ciągu Sarmackiej na odcinku od alei Wilanowskiej do ul. Oś Królewska.
ZDM podsumował ten rok w liczbach. - W tym roku wybudowano w sumie około 30 kilometrów dróg dla rowerów. Kolejne 19 jest w trakcie budowy, w tym część takich, które będą gotowe na wiosnę - przekazał Dybalski. Dodał, że obecnie w Warszawie dostępnych jest 700 kilometrów infrastruktury rowerowej. - Pięć lat temu cieszyliśmy się przekroczeniem progu 500 kilometrów, a dekadę temu było to niecałe 300 kilometrów - podsumował rzecznik miejskich drogowców.
Odcinki w budowie
Jedną z kluczowych inwestycji prowadzonych w Warszawie jest przebudowa ronda Dmowskiego. W jego obrębie wytyczane są przejścia dla pieszych, a także przejazdy rowerowe. W ścisłym centrum prowadzone są także prace związane z przebudową placu Pięciu Rogów u zbiegu ulic: Chmielnej, Brackiej, Kruczej i Zgoda. W przyszłym roku plac będzie wyłączony z ruchu samochodowego (poza nielicznymi wyjątkami). Nie będzie też podziału na jezdnię i chodnik. Powstanie jednolita strefa piesza z dopuszczonym ruchem rowerów.
Na pobliskiej Ochocie kontynuowane są prace związane z przebudową drogi rowerowej w ciągu ulicy Grójeckiej na odcinku Opaczewska-Korotyńskiego w ramach wspomnianego już projektu BO "Asfaltowe drogi dla rowerów".
Na Mokotowie trwa budowa drogi rowerowej w ciągu ulicy Konstruktorskiej na odcinku od Wołoskiej do ronda, gdzie ulica krzyżuje się z Postępu.
Z kolei na Bielanach metamorfozę przechodzi ulica Sokratesa. Po przebudowie droga rowerowa będzie znajdować się bliżej jezdni i zostanie oddzielona od pieszych pasem zieleni.
W budowie jest również droga rowerowa na około kilometrowym odcinku Płaskowickiej między Pileckiego a alei KEN.
Po drugiej stronie Wisły pasy rowerowe powstają na kolejnym fragmencie tzw. obwodnicy Gocławia w ciągu Abrahama. W budowie jest również droga rowerowa, która połączy aleję Stanów Zjednoczonych z Ostrobramską w ciągu Grenadierów.
ZDM pochwalił się kilka tygodni temu, że rozpoczęły się prace związane z wytyczeniem ciągu pieszo-rowerowego, który połączy stacje metra Szwedzka z nowowybudowanym przystankiem kolejowym PKP Targówek.
Inwestycje niezrealizowane
Kilku inwestycji z ubiegłorocznej listy nie udało się nawet zacząć. Jak przekazał nam przedstawiciel miejskich drogowców, ich realizacja została przesunięta na 2022 rok. W większości przypadków nie udało się dokończyć projektowania. Tak było przy wytyczaniu tras rowerowych: po wschodniej stronie ulicy Marszałkowskiej na odcinku od Świętokrzyskiej do Królewskiej, Conrada od Reymonta do Wólczyńskiej, Kasprowicza od Nocznickiego do Przy Agorze, al. Jana Pawła II od Stawki do Słomińskiego. A na prawym brzegu Wisły na św. Wincentego od ronda Żaba do Kołowej oraz na Świderskiej: od mostu Północnego do Porajów.
ZDM poinformował, że w tym roku nie udało się również rozpocząć dwóch remontów istniejącej infrastruktury. Chodzi o drogi rowerowe w ciągu Racławickiej na odcinku od Balonowej do Żwirki i Wigury oraz Broniewskiego od Elbląskiej do Krasińskiego. - W przypadku tych inwestycji nie udały się przetargi. Oferty okazały się zbyt wysokie. Przetargi powtórzymy wiosną - poinformował Dybalski.
Najciekawszą a zarazem jedną z trudniejszych inwestycji rowerowych ze względu na ingerencję w zabytkową tkankę jest wytyczenie pasów rowerowych przez fragment Nowego Światu, ronda de Gaulle'a i placu Trzech Krzyży na odcinku od Smolnej do Alej Ujazdowskich. Ich realizacja zapewniłaby rowerzystom możliwość dalszej wygodnej jazdy po opuszczeniu trasy wzdłuż Nowogrodzkiej. Planowana trasa od północy łączyłaby się z odcinkiem ulicy Nowy Świat, na której obowiązuje ograniczenie ruchu samochodów prywatnych, a od południa z istniejącą drogą dla rowerów w Alejach Ujazdowskich.
Jak poinformował Jakub Dybalski, w przypadku tej inwestycji projekt jest gotowy, ale miasto czeka na zgodę Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM