Kanadyjska Magna, jeden z największych producentów części i komponentów samochodowych na świecie, ma jeszcze w tym miesiącu podpisać umowę z ukraińskim AwtoZAZ, który to przejął FSO w 2005 roku. Inwestycja ma wartość ok. 1 mld zł. W wyścigu o nią pokonaliśmy Austrię i Węgry. W pierwszym etapie do pracy ma być przyjęte 2-3 tys. osób, a docelowo ok. 7-8 tys.
Produkcja aut mogłaby ruszyć w drugiej połowie przyszłego roku.
- Podobno odbyła się już nwet próbna produkcja niektórych elementów - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej". Informacji gazety nie komentuje jednak ani prezes FSO ani przedstawiciele Magny.
Jak dowiaduje się tymczasem gazeta w Ministerstwie Gospodarkim, początkowo na Żeranu miałoby powstawać 60 tys. samochodów, a docelowo produkcja ma osiągnac pułap 200 tys sztuk.
Nissan, Tata i deweloperzy
O zainteresowaniu kanadyjskiego inwestora warszawską fabryką media pisały już w kwietniu tego roku. Wówczas mówiło się, że w Warszawie miałby być produkowany najnowszy model nissana micry.
Wcześniej władze fabrylki prowadziły rozmowy na temat uruchomienia produkcji m.in.: z firmami chińskimi i hinduskimi.
W lutym ubiegłego roku legendarny zakład pracy zakończył produkcję i zwolnił ponad 1000 pracowników. Nie udało znaleźć się inwestora, który przejąłby zakład i rozpoczął produkcję.
Terenami FSO zainteresowani są także deweloperzy. W lipcu pisaliśmy na tvnwarszawa.pl o pomyśle Mennicy Polskiej, która stworzyć "Dolinę Wisły". Na ponad 27 hektarach przy ul. Jagiellońskiej miałby powstać szereg niskich budynków mieszkaniowych, biura, a nawet plaża. Wznowienie produkcji nie pokrzyżuje tych planów - tereny, na których miałaby być realizowana inwestycja, nie są już własnością FSO, lecz Mennicy.
par/roody
Źródło zdjęcia głównego: Cezary Piwowarski/ wikipedia cc by-sa