Wciąż nie wiadomo, jak poważna jest sytuacja na budowie stacji Powiśle. Wykonawca centralnego odcinka II linii metra wciąż szuka odpowiedzi na pytanie, jak duży jest ubytek ziemi i gdzie dokładnie jej brakuje. Jeśli pod fundamentami tunelu Wisłostrady, może on być zamknięty przez wiele tygodni, a nawet miesięcy.
Do awarii doszło w nocy z poniedziałku na wtorek. Do drążonego metodą górniczą połączenia dwóch gotowych już części stacji Powiśle najpierw zaczęła sączyć się woda, a potem osunęła się ziemia. Pracownicy zostali ewakuowani, a stacja wraz ze sprzętem - zalana.
Eksperci pracują
Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz powiedział w czwartek, że wody z piaskiem na zalanej stacji jest już 6 tysięcy metrów sześciennych. Zapadła decyzja, że stacja zostanie zalana aż do poziomu wód gruntowych. - Chodzi o to, żeby się nie przelewała. Jeżeli płynie, to zabiera ze sobą materiał. Jeżeli stoi to nic się nie zmienia - tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP, które buduje metro.
Urzędnicy o ewentualnych opóźnieniach, czy terminie otwarcia tunelu Wisłostrady na razie nie chcą mówić. - Nikt dziś w sposób odpowiedzialny nie jest w stanie powiedzieć, ile to może potrwać - powiedział wiceprezydent. Ale dodał też: - To nie jest sytuacja, która sprzyja dotrzymaniu terminów zakończenia budowy.
- Ekipy ekspertów ze strony konsorcjum budującego II linię metra określają metody wyjścia z sytuacji. My też powołaliśmy swoich. Dopiero po wykonaniu ekspertyz będziemy mogli powiedzieć, kiedy otworzymy tunel - podsumował sytuację Wojciechowicz.
Utrudnienia trwają
Przez ponad dwa dni, ze względów bezpieczeństwa zamknięty dla ruchu był również most Świętokrzyski. Urzędnicy otworzyli go jednak w czwartek po godz. 14, ale wprowadzili ograniczenia w ruchu.
ŚWIĘTOKRZYSKI OTWARTY. OGRANICZENIE DO 40 KM/H
Na czas zamknięcie tunelu Wisłostrady urzędnicy wzynaczyli tez objazdy. Zaczną obowiązywać w weekend.
Z kolei prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk poinformował, że awaria na stacji Powiśle nie ma wpływu na tempo i zakres prac na pozostałych odcinkach II linii. Dodał, że trudno powiedzieć w tej chwili, czy we wrześniu uda się uruchomić dwie kolejne tarcze, które miały drążyć tunel pod dnem Wisły. - Rozważane jest rozpoczęcie drążenia tunelu tarczami Wisła I i Wisła II od strony Dworca Wileńskiego - powiedział.
CO SIĘ STAŁO NA BUDOWIE STACJI POWIŚLE
PAP/ran/roody