Władze Warszawy zapowiadają rewolucję w przepisach dotyczących umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. Nowy projekt jest już gotowy, ale zanim zostanie przyjęty - trafi pod konsultacje z mieszkańcami. Te startują już w poniedziałek.
Pierwszym punktem konsultacji będzie spotkanie w Pałacu Kultury i Nauki, które zaplanowano na poniedziałek 5 czerwca, na godzinę 18.00. Przedstawiciele ratusza przedstawią projekt uchwały krajobrazowej, a potem poddadzą go pod dyskusję mieszkańców.
Spotkania, warsztaty, konsultacje
Na kolejne dni zaplanowano cykl warsztatów. Najpierw z małej architektury i ogrodzeń (8 czerwca), potem szyldów (12 czerwca) i jako ostatnie - reklam (21 czerwca).
- Zapraszam mieszkańców do aktywnego udziału i zapoznania się z projektem uchwały, wprowadzającej ścisłe regulacje dotyczące reklam, szyldów, małej architektury i ogrodzeń - zachęca prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Dzięki temu dokumentowi ograniczymy panującą dziś anarchię reklamową i poprawimy wygląd naszego miasta - zapewnia.
Oprócz zorganizowanych spotkań, mieszkańcy będą mogli zapoznać się z zapisami uchwały krajobrazowej w specjalnym punkcie konsultacyjnym w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego przy ul. Marszałkowskiej 77/79.
Punkt ten otwarty będzie w następujących dniach: 7 czerwca w godz. 15.00 - 19.00, 10 czerwca w godz. 12.00 - 15.00 oraz 13, 20 i 22 czerwca w godz. 15.00 - 19.00.
Uwagi będzie można zgłaszać również on-line lub na adres: krajobrazowa@um.warszawa.pl.
Co się zmieni?
Projekt warszawskiej uchwały krajobrazowej zakłada m.in., że szyldy będzie można umieszczać tylko w strefie parteru budynków (z nielicznymi wyjątkami). W taki sposób, by nie przesłaniały cennych detali architektonicznych.
"Nośniki reklamowe będą mogły być stosowane jedynie wzdłuż konkretnie wyznaczonych ciągów komunikacyjnych. Ograniczona zostanie możliwość sytuowania wyświetlaczy i ekranów reklamowych. Nośniki na budynkach i budowlach będą mogły być umieszczane tylko w ściśle określonych sytuacjach" - opisują urzędnicy ratusza.
A to nie wszystko. W projekcie uchwały znajdą się również zapisy dotyczące palety materiałów, z których będzie można wykonywać obiekty małej architektury takie jak ławki, słupki i kosze na śmieci.
Oprócz spraw związanych stricte z reklamą, uchwała wprowadza też regulacje dotyczące grodzenia. Zapisy określają dopuszczalną wysokość i ażurowość ogrodzeń i wskażą materiały, z jakich powinny być wykonane.
"Uchwała wykluczy możliwość grodzenia otwartych osiedli z okresu PRL oraz przegradzania przez współczesne kompleksy mieszkaniowe ciągów pieszych (wyznaczonych w planach miejscowych lub znajdujących się pomiędzy przestrzeniami publicznymi)" - precyzuje ratusz.
Nowe prawo
Do 2015 roku samorządy miały bardzo ograniczone możliwości walki z nielegalnymi i szpecącymi reklamami. Sytuację zmieniło dopiero nowe prawo i uchwalenie tzw. ustawy krajobrazowej.
Dokument dał samorządom narzędzia do walki ze skuteczniejszą ochroną przestrzeni publicznej, m.in. poprzez nakładanie opłat za umieszczanie nośników reklamowych i karanie inwestorów nieprzestrzegających tych przepisów.
Aby jednak przepisy mogły w praktyce faktycznie działać, potrzebna jest uchwała rady gminy (w przypadku stolicy - Rady Warszawy). Konsultacje na jej temat potrwają do 14 lipca. Po ich zakończeniu projekt warszawskiej uchwały zostanie ponownie przeanalizowany, a następnie, po uzgodnieniach i wyłożeniu publicznym, trafi pod obrady radnych.
kw/b
Źródło zdjęcia głównego: ZDM