- Centralny nie jest dworcem dochodowym. Nie jest, ponieważ koszty remontu w wysokości 50 milionów złotych i zwiększone koszty eksploatacji nie są równoważone przychodami pochodzącymi z mniejszej niż uprzednio powierzchni komercyjnej (na razie wyłączam obie antresole, póki nie są zagospodarowane). Centralny przynosi stratę i będzie tak przez kilka następnych lat - przekonuje prezes spółki Dworzec Polski.
- Dworzec wolny od reklam to obiekt, który musi zarobić na swoje utrzymanie z innych źródeł. Z jakich, jeśli każde zatrzymanie pociągu na tym dworcu to zatrzymanie... na koszt PKP SA? Moglibyśmy nie czyścić torowiska z 35-letniej warstwy odchodów i moczu , ale wówczas byłoby to nie do zniesienia dla nosa. Moglibyśmy nie wpuszczać białoruskich wagonów z dymiącymi kominami, gdybyśmy mieli na to wpływ. Albo moglibyśmy żądać od przewoźników choćby złotówki za każdy zatrzymany pociąg z setek, które uruchamiają każdego dnia, ale nie ma do tego tytułu prawnego - pisze Prześluga.
Prezes spółki odnosi się także do zarzutów, jakie padają pod jego adresem na internetowych forach. - Czytam od kilku dni fora internetowe, na których nazywając szmatami reklamowymi wszystkie formy nośników reklamy na Centralnym, szmatą określa się również mnie. Dlaczego? Bo stoję za "ekspansją" reklamy na DC. Odpowiadam - stoję, ponieważ nikt nie zwolnił mnie z obowiązku poszukiwania źródeł przychodów na dworcach - odpowiada Prześluga.
Dwa razy w roku aukcja
Według niego zarządca dworca dwa razy w roku: w grudniu i w czerwcu w formie aukcji będzie sprzedawać prawo do ekspozycji jednej marki na wszystkich dostępnych nośnikach zewnętrznych i wewnętrznych. W pozostałych miesiącach będzie tylko ekspozycja na części nośników. - To wszystko za duże pieniądze - zapowiada i dodaje, że roczna wartość reklamowa dworca to cztery miliony złotych.
Prześluga przypomina także, że z reklam na dworacach nie rezygnują Niemcy, choć ich główny dworzec w Berlinie ma potężne źródło finansowania, a Czesi i Włosi powołali w celu zarabiania na reklamach dworcowych własne kolejowe domy.
Przeczytaj cały wpis prezesa spółki Dworzec Polski.
bf/par