Nowa linia Szybkiej Kolej Miejskiej na trasie Otwock - Warszawa Wschodnia wystartowała 1 września. Mimo że wielu mieszkańców narzeka na konieczność przesiadki w drodze do centrum, linia cieszy się dużą popularnością. Można przypuszczać, że wzrośnie ona jeszcze po 12 grudnia, kiedy trasa zostania przedłużona do Pruszkowa.
Otwock: będzie parking, ale bez przejścia
Więcej pasażerów, to więcej samochodów. A te już teraz zajmują każdy wolny kawałek przestrzeni w okolicach dworców PKP. Szczególnie trudno zaparkować przy stacji w Otwocku. Tam ciasno ustawione auta okupują parking przed budynkiem dworca oraz teren przy nieużywanej rampie kolejowej, gdzie zwykle stoją w błocie.
Władze podwarszawskiego miasta postanowiły zorganizować parking na 250 samochodów w miejscu, gdzie funkcjonował do niedawna uciążliwy dla mieszkańców okolicznych bloków skład węgla.
- Teren został ogrodzony, wysypany podkładem i utwardzony – mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Marta Woźniak z otwockiego ratusza. Nie potrafi jednak podać terminu otwarcia. – Po nawierzchni jeszcze kilka razy będzie musiał przejechać walec – tłumaczy.
Na razie śnieg i niskie temperatury to uniemożliwiają. Co gorsza, nierozwiązana pozostaje kwestia przejścia przez tory. Pomysł budowy kładki szybko okazał się zbyt drogi. Wciąż nie wiadomo kiedy powstanie przejście na poziomie torów. Chcąc legalnie dostać sie na peron, ludzie będa musieli nadłożyć drogi i przejść łącznie kilkaset metrów, aby skorzystać z obecnych przejść.
- W przyszłorocznym budżecie zarezerwowaliśmy 800 tysięcy złotych na przejście i nową nawierzchnię z kostki betonowej – zapewnia Marta Woźniak.
Józefów: wszystko zależy od pogody
1,2 mln złotych przeznaczyły natomiast władze sąsiedniego Józefowa na budowę nowego parkingu przy stacji PKP Józefów na 56 aut (podobny funkcjonuje już po wschodniej stronie torów) i rozbudowę istniejącego przy PKP Michalin, gdzie docelowo będzie mogło parkować 69 samochodów.
Obydwa parkingi będą wyposażone w stojaki na rowery i kamery monitoringu miejskiego. W przeciwieństwie do Otwocka, nie będzie konieczności długiego spaceru, ponieważ przejścia przez tory usytuowane są na skraju peronów.
Atak zimy sparaliżował jednak szybko postępujące prace budowlane. Czy jest szansa, że parkingi będą gotowe do 12 grudnia? - Wszystko zależy od pogody – odpowiada burmistrz Józefowa Stanisław Kruszewski - Nawierzchnia, na którą się zdecydowaliśmy, to tłuczeń pokryty dwiema warstwami emulsji. Tłuczeń musi być suchy przed jej położeniem - dodaje.
Według prognoz w czwartek temperatura będzie dodatnia, ale w piątek znów spadnie poniżej zera. Musi to martwić zarówno osoby zostawiające codziennie samochody w okolicach stacji, jak i interesantów urzędu miasta i poczty, którym pasażerowie kolei już rano zajmują miejsca postojowe.
ZTM: budujemy tylko w stolicy
Parkingi w Józefowie i Otwocku są w całości finansowane przez podwarszawskie gminy i nie będą funkcjonować w ramach systemu Park & Ride. Dlaczego? – Sprawa jest prosta. Zarząd Transportu Miejskiego nie może inwestować poza terytorium Warszawy – tłumaczy Igor Krajnow, rzecznik ZTM. I zapowiada, że w planach jest budowa parkingu w Falenicy, tuż przy granicy Warszawy. Trwa procedura wydawania decyzji lokalizacyjnej.
W przyszłym roku do użytku zostanie oddany parking w Wawrze.
Piotr Bakalarskiroody
Budowali parkingi, zaskoczyła ich zima
Źródło zdjęcia głównego: | Kontakt TVN24, TVN Warszawa