Auta do "wanny", tramwaje górą. "Nie przejmujemy się roszczeniami"

Wizualizacja trasy tramwajowej w ul. Bora-KomorowskiegoTW

Pojawiły się roszczenia do działek przy al. Waszyngtona, a wraz z nimi wątpliwości czy nie zablokuje to budowy tramwaju na Gocław. - Nie ma takiej możliwości - przekonują urzędnicy.

W niedzielę zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie tramwaju na Gocław. Teraz urzędnicy opracowują efekty swoich spotkań z mieszkańcami, którzy zabrali głos m.in. w sprawie pięciu wariantów przebiegu linii. Raport mamy poznać na przełomie grudnia i stycznia.

W roszczenia uderzą ZRID-em

Tymczasem w ostatnich tygodniach na jaw wyszła sprawa, która stawia pod znakiem zapytania inwestycyjne plany miasta. Jak przyznał w odpowiedzi na interpelację radnego Tomasz Kozińskiego wiceprezydent Witold Pahl pojawiły się roszczenia do czterech miejskich działek na terenie ogródków działkowych między Kinową a Kanałem Wystawowym.

"(…) do gruntu zostały zgłoszone roszczenia dawnych właścicieli w trybie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy. Do dnia dzisiejszego postępowania administracyjnego prowadzone w omawianych sprawach nie zostały zakończone ostatecznymi decyzjami Prezydenta m.st. Warszawy" – czytamy w odpowiedzi odpowiedzialnego za reprywatyzację wiceprezydenta.

Roszczenia obejmują częściowo teren, na którym tramwajarze chcą budować trasę, czyli wzdłuż kanału. To najbardziej prawdopodobny wariant tej inwestycji, który zakłada przejęcie pod tory dwóch pasów działek. Jednak wiceprezes Tramwajów Warszawskich zapewnia, że sprawy reprywatyzacyjne nie zablokują inwestycji.

- Nie ma takiej możliwości, w ogóle się tym nie przejmujemy. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) ma wyższy priorytet niż roszczenia. Mocą tej decyzji następuje wytyczenie przebiegu trasy, ustalenie granic działek drogowych – tłumaczy Bartelski.

ZRID to mechanizm wprowadzony do specustawy drogowej w 2008 roku. Umożliwia szybkie wywłaszczanie właścicieli nieruchomości, którzy blokują inwestycję. Jedną z pierwszych "ofiar" tego rozwiązania prawnego była znana rodzina Gmurków, która ponad dwie dekady blokowała poszerzenie ul. Powstańców Śląskich przy Szczotkarskiej. - To szybka ścieżka ustawowa wprowadzona w odpowiedzi na to, że wywłaszczenia trwały miesiącami i paraliżowały inwestycje. To prawo pozwala przejmować szybko działki na rzecz miasta – wyjaśnia Wojciech Bartelski.

Zatem nawet jeśli miasto uzna roszczenia za zasadne, w grę wchodzić będzie wyłącznie odszkodowanie, a nie zwrot. Ale jego wysokość będzie można negocjować już po przejęciu gruntu.

Skrzyżowanie linii tramwajowej z al. Stanów ZjednoczonychTW

Samochody pojadą w "wannie"

Inną formą ochrony mógłby być miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ale tego nie ma. Jak przyznaje nam odpowiedzialny za architekturę wiceprezydent Michał Olszewski, ratusz wcale nie zamierza się z nim spieszyć. - Będziemy czekali z uchwaleniem do decyzji ZRID, aby nie "tańczyć" z tramwajem w tym planie. Lepiej poczekać niż uchwalać teraz plan z nieaktualnym przebiegiem trasy – wyjaśnia Olszewski.

Wyzwaniem, które stanie przed inwestorem będzie także przejście przez Trasę Łazienkowską. Pierwotnie planowano budowę wiaduktu tramwajowego, ale po miesiącach analiz, tramwajarze doszli do wniosku, że mogą to rozwiązać lepiej. Chcą poprowadzić tory w poziomie gruntu, a jezdnie al. Stanów Zjednoczonych schować poziom niżej w tzw. wannie. - To rozwiązanie droższe o kilkanaście milionów złotych, ale przyjaźniejsze ludziom – tłumaczy nam wiceprezes TW.

Dzięki temu mieszkańcy nie będą musieli wdrapywać się na przystanki zlokalizowane na wiadukcie. Skorzysta także przestrzeń, która nie zostanie przeorana wielką konstrukcją. Bartelski przyznaje, że największym problem, który się rysuje są warunki hydrologiczne. – Z wodą jeszcze nikt nie wygrał. Pod ziemią są różne dziwne cieki, relikty starorzecza, do tego bliskość Jeziorka Gocławskiego czy Wisły – wylicza. – Ale wszystko jest do zrobienia – dodaje natychmiast i zapewnia, że wanna będzie szczelna należy tylko podziemne cieki właściwie poprowadzić rurami, aby nie przerwać ich biegu.

Dalej tramwaj jechałby rezerwą pod aleję Tysiąclecia przy osiedlu Saska, ul. gen. Bora-Komorowskiego aż pętli przed Trasą Siekierkowską, gdzie dziś zawracają autobusy. Miejska spółka jeszcze w tym roku planuje zdobyć decyzję środowiskową. Z nią będzie mogła przystąpić opracowania dokumentacji, dokonania koniecznych uzgodnień, rozpocząć prace projektowe i znaleźć wykonawcę. Na "papierkową robotę" daje sobie dwa lata. Kolejne dwa ma potrwać sama budowa. Realizacja tego scenariusz oznaczałaby, że al. Waszyngtona do gocławskich osiedli dojedziemy na przełomie 2020 i 2021 roku.

ZOBACZ MAPĘ W DUŻEJ ROZDZIELCZOŚCI

Preferowany wariant trasy na GocławTW

Kontrpropozycja: nowym mostem i Fieldorfa

Grupa mieszkańców Saskiej Kępy od pewnego czasu próbuje storpedować inwestycję. Pod petycją "Tramwaj przez Wisłę, nie przez działki" zebrali prawie 5 tysięcy podpisów. Dowodzą, że linia w zaproponowanym przebiegu nie rozwiąże problemów komunikacyjnych gocławian, a będzie się wiązać z ograniczeniem terenów działkowych, wycinką kilkuset drzew i de facto jest na rękę tylko okolicznym deweloperom. Obawiają się utraty linii autobusowych, z których dziś korzystają, przestrzegają przed ograniczoną przepustowością mostu Poniatowskiego.

Proponują przy tym rozwiązanie alternatywne - puszczenie tramwaju ulicą Fieldorfa, budowę mostu na wysokości Siekierek i "wpięcie się" w planowaną trasę do Wilanowa. Taki wariant w nie pojawił się wśród przedstawionych podczas konsultacji społecznych.

Wojciech Bartelski nie pozostawia na tych postulatach suchej nitki. - To absurdalny postulat grupy, w której prym wiodą radni PiS. Most przez Wisłę czterokrotnie zwiększyłby koszt tej inwestycji, to nierealne - podsumowuje.

Protest przy ulicy Saskiej
Protest przy ulicy SaskiejLech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Piotr Bakalarski

Źródło zdjęcia głównego: TW

Pozostałe wiadomości

Jeśli pozyskamy dofinansowanie to przy dzisiejszym poziomie technologii, modernizacja "Szpiegowa" i budowa na tym terenie dodatkowego budynku powinny potrwać trzy lata - powiedział we wtorek wiceprezydent Warszawy Tomasz Bratek.

Policjanci, strażnicy miejscy i nauczyciele mogą zamieszkać w przebudowanym "Szpiegowie"

Policjanci, strażnicy miejscy i nauczyciele mogą zamieszkać w przebudowanym "Szpiegowie"

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Tragiczny wypadek w miejscowości Chrzczanka-Folwark. Samochód uderzył w drzewo, kierowca zmarł na miejscu.

Uderzył w drzewo, zginął na miejscu

Uderzył w drzewo, zginął na miejscu

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

1155 projektów zgłoszonych w 11. edycji budżetu obywatelskiego zostało ocenionych pozytywnie. To najmniej ze wszystkich edycji, ale to może jeszcze ulec zmianie, gdyż do końca maja pomysłodawcy mają możliwość złożenia odwołania. W tej edycji do dyspozycji mieszkańców przeznaczono rekordową kwotę 105 milionów 782 tysięcy 530 złotych.

Projekty ocenione, czas na głosowanie w sprawie wydania ponad 105 milionów

Projekty ocenione, czas na głosowanie w sprawie wydania ponad 105 milionów

Źródło:
PAP

Osiedle Przyjaźń ma nadal służyć celom mieszkaniowym, a znajdujące się tam zaniedbane domki będą sukcesywnie remontowane - zapewnia stołeczny ratusz i przedstawia plan działań po zwrocie osiedla przez dotychczasowego dzierżawcę - Akademię Pedagogiki Specjalnej.

Miasto przejmuje Osiedle Przyjaźń i proponuje rozwiązania dla najemców

Miasto przejmuje Osiedle Przyjaźń i proponuje rozwiązania dla najemców

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na S2 doszło do zderzenia czterech samochodów. Trzy osoby trafiły do szpitala. Droga w kierunku Terespola jest całkowicie zablokowana.

Zderzenie na S2, są poszkodowani. Droga jest zablokowana

Zderzenie na S2, są poszkodowani. Droga jest zablokowana

Źródło:
PAP

Sąd skazał drugiego kierowcę po wypadku na warszawskim Gocławiu, w którym jedna osoba zginęła, a trzy zostały poszkodowane. Michał W. został uznany winnym umyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Był świadkiem, został skazany za spowodowanie śmiertelnego wypadku. "Wina nie budzi wątpliwości"

Był świadkiem, został skazany za spowodowanie śmiertelnego wypadku. "Wina nie budzi wątpliwości"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jechali w w sprawie nieprzepisowo zaparkowanego samochodu, gdy zauważyli poruszenie przy drodze dla rowerów, biegnącej wzdłuż Wisłostrady na wysokości Wybrzeża Gdyńskiego. Na asfaltowej drodze leżał zakrwawiony i nieprzytomny, około 40-letni mężczyzna.

Leżał na drodze rowerowej, był zakrwawiony i nieprzytomny

Leżał na drodze rowerowej, był zakrwawiony i nieprzytomny

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kierował Polak, w aucie było też pięciu mężczyzn podających się za obywateli Somalii. Nielegalnie przekroczyli polsko-białoruską granicę, jechali do Niemiec.

Nielegalnie przekroczyli granicę, jechali do Niemiec

Nielegalnie przekroczyli granicę, jechali do Niemiec

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zamek Królewski zamieścił w sieci film z ogromnym porcelanowym talerzem z łyżeczkami wskazującymi godzinę. Na nagraniu zastąpił on tarczę zegara na wieży. To promocja z okazji otwarcia wyjątkowej galerii.

Zaskakująca zmiana na wieży Zamku Królewskiego

Zaskakująca zmiana na wieży Zamku Królewskiego

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ciągnikiem rolniczym wjechał czołowo w bmw i zostawił pojazd, odchodząc razem z pasażerem. Cztery osoby z auta osobowego zostały ranne.

Pijany traktorzysta wjechał czołowo w auto osobowe. Cztery osoby ranne

Pijany traktorzysta wjechał czołowo w auto osobowe. Cztery osoby ranne

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W środę, 1 maja, w Śródmieściu stolicy zapowiedziane są zgromadzenia publiczne, połączone z pochodami. Autobusy i tramwaje będą kursowały zmienionymi trasami - poinformował stołeczny ratusz.

Pochody w centrum, zmiany w ruchu

Pochody w centrum, zmiany w ruchu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S17 po czterech zdarzeniach ruch w kierunku Lublina odbywał się we wtorek jednym pasem. Jedna z kierujących nie czekała na udrożnienie drogi zawróciła i pojechała pod prąd. Kosztowało ją to dwa tysiące złotych i 15 punktów karnych.

Pojechała pod prąd, by uniknąć korka na trasie ekspresowej

Pojechała pod prąd, by uniknąć korka na trasie ekspresowej

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy, którzy rankiem patrolowali Śródmieście, zauważyli leżącego na ławce mężczyznę. Ten, gdy się dowiedział, że jadą też policjanci, stał się agresywny. Najbliższe 54 dni spędzi za kratami.

Z ławki w parku do aresztu na 54 dni

Z ławki w parku do aresztu na 54 dni

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Urzędnicy spotkali się z przedstawicielami fundacji prowadzącej sklep socjalny Spichlerz. Placówka ponad miesiąc temu informowała o problemach i grożącej jej eksmisji. Choć wynajęli lokal na preferencyjnych warunkach, zdaniem ratusza nie płacili czynszu. Dług osiągnął prawie 280 tysięcy złotych. Mimo spotkania, sytuacja sklepu wciąż jest niejasna.

Przyszłość socjalnego Spichlerza pod znakiem zapytania. "Zaległości nie zostały uregulowane"

Przyszłość socjalnego Spichlerza pod znakiem zapytania. "Zaległości nie zostały uregulowane"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski pokazuje postępy na budowie trasy tramwajowej do Wilanowa. Jak zapowiada, już za kilka tygodni - od Puławskiej, przez Goworka, Spacerową, Gagarina, aż do Czerniakowskiej - pojadą pasażerowie, a także kierowcy.

Pierwszy tramwaj zawitał do nowego terminalu Sielce

Pierwszy tramwaj zawitał do nowego terminalu Sielce

Źródło:
tvnwarszawa.pl