"Anna" z nowymi ostrzami wróciła do drążenia

Tarcza Anna
Tarcza Anna
Źródło: AGP Metro Polska
"Anna" - ogromna tarcza TBM - po przerwie na wymianę ostrzy wróciła do pracy. Drąży tunel, który połączy I i II linię metra.

"Anna" wyruszyła z wentylatorni za ul. Emilii Plater. Ma do wykonania 400-metrowy, jednotorowy tunel pod pl. Defilad, który połączy obie linie metra.

- Przejdzie pod parkiem Świętokrzyskim i na placu Defilad zostanie wyciągnięta, żeby mogła ponownie być przetransportowana do wentylatorni - tłumaczył już na początku października Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP, które buduje II linię metra.

Stamtąd wyruszy już w kierunku Wisły, żeby drążyć tunel II linii metra. Podobnie, jak tarcza "Maria".

Całkowita długość łącznika między I i II linią metra, razem z torami rozjazdowymi oraz stacją Centrum, wyniesie 551 m. Torowisko będzie pochylone o prawie 4 proc. Oznacza to, że pociągi jadące zachodu na południe, w kierunku stacji Kabaty, będą musiały pokonać kilkumetrową różnicę głębokości między tunelami I i II linii.

Gigantyczne krety

TBM to wielka maszyna, przypominająca nieco małą fabrykę. Waży 600 ton i mierzy 97 metrów długości. Jednocześnie drąży, przesuwa się i pozostawia za sobą gotowy tunel. Potrafi drążyć w litej skale, ale też w bardziej sypkich gruntach.

Obie tarcze potrafią stworzyć średnio 20 metrów tunelu w ciągu doby. Rekordzistka "Maria" wykonała w dobę 43 metry tunelu.

Pierwszy przejazd tunelem II linii metra

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

su/roody

fot. M. Żuchowski, E. Cudna, M. Lubieniecka

Czytaj także: