Zarząd Transportu Miejskiego planuje - po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra - zmienić trasy wielu autobusów i tramwajów. O zdanie zapytał mieszkańców Warszawy. Propozycje nie wzbudziły entuzjazmu.
W projekcie trasa linii 527 zostaje skrócona do węzła Dworzec Wileński. Nie dojechałaby już do Śródmieścia. - Pojawiło się duże niezadowolenie mieszkańców, szczególnie rejonów ulicy Głębockiej – mówi Witek.
ZTM przyjął to do wiadomości i wyciągnął wnioski. - W lipcu liczymy skutki ewentualnego wypełnienia wniosków mieszkańców, a pod koniec sierpnia chcemy ogłosić, które z propozycji zostały przyjęte, a które nie – zapowiedział Witek.
Zapewnił, że argumenty warszawiaków co do pozostawienia dotychczasowej trasy linii 105, również, najprawdopodobniej, zostaną wysłuchane. - Z dużym prawdopodobieństwem należy zakładać, że spełnimy oczekiwania mieszkańców – podsumował Witek.
Z danych przedstawionych przez ZTM wynika, że podczas konsultacji najwięcej oddanych głosów, 419, dotyczyło linii 105. Na kolejnych miejscach znalazły się linie 506 i 527, z odpowiednio 274 i 190 głosami.
Proponowane zmiany
Praga Północ i Targówek
Trasy linii 512, 527, 738 i 805 zostają skrócone do Dw. Wileńskiego. Autobusy zatrzymają się wzdłuż Jagiellońskiej i Wileńskiej.
Linia 160 zyska siostrzaną 260, która co 5 minut kursować będzie na skróconej trasie do Dw. Wileńskiego.
Autobusy z 718 na wyświetlaczu powrócą na pętle Dw. Wschodni/Kijowska.
Linia 338 pojedzie przez Dąbrowszczaków. Autobusy kursować będą w dni powszednie.
Praga Południe i Grochów
W związku z planowanym węzłem Metro Stadion pętlę będą tu miały linie 102 i 125. ZTM chce zapewnić dojazd do metra mieszkańcom Grochowa i Kamionka (102), oraz Anina i ulicy Grochowskiej (125). Nowy przystanek zostanie zlokalizowany na Sokolej, przed Wybrzeżem Szczecińskim.
Zmieni się też trasa 166. Autobusy dojadą do pętli PKP Olszynka Grochowska i mają zastąpić 102 w kierunku al. Waszyngtona.
Na lewym brzegu
Powrócić ma linia 155. Autobusy pojadą po dotychczasowej trasie 159 – z Koła, przez Redutową do ronda Daszyńskiego.
W związku z tym zmieni się trasa 159. Linia ta przez Dw. Zachodni dojedzie do pętli przy Blue City.
Skrócona zostanie trasa 187. W drodze z Ursusa autobusy przejadą przez stację metra Politechnika i zatrzymają się na pl. Konstytucji.
Przy ostatniej stacji centralnego odcinka II linii metra swoją trasę skończyć mają autobusy linii 105. 109 bez, zmian dojedzie, do Dw. Centralnego.
Po otwarciu Prostej i Świętokrzyskiej kursować tymi ulicami będzie linia 178.
Na Dw. Centralny z Bokserskiej dojedzie też linia 174.
Pomiędzy Płocką a BUW-em, przez ulicę Grzybowską, pojadą autobusy 151.
Zmiany na torach
Na swoje trasy sprzed rozpoczęcia budowy metra wrócą tramwaje linii 3 (Annopol - Gocławek), 4 (Żerań Wschodni - Wyścigi), 6 (Koło - Gocławek), 10 (osiedle Górczewska - Wyścigi), 18 (Wyścigi - Żerań FSO), 22 (Piaski - Wiatraczna), 25 (Banacha - Annopol) i 26 (osiedle Górczewska - Wiatraczna).
Tą samą trasą (Nowe Bemowo - Czynszowa), ale dwa razy rzadziej, co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza nimi, będą jeździć tramwaje linii 23, których trasa pokrywa się z przebiegiem II linii metra.
Tramwaje linii 24, które dziś z Nowego Bemowa jeżdżą do pętli Gocławek, mają mieć krótszą trasę i dojechać do pętli Wiatraczna.
Zmieni się też trasa 28. Tramwaje oznaczone tym numerem jeżdżą dziś z Koła do pętli Żerań FSO. Po otwarciu metra mają one jeździć do bazyliki przy ul. Kawęczyńskiej.
ZTM planuje też uruchomienie jednej nowej linii. Tramwaje oznaczone numerem 11 dowiozą pasażerów z Jelonek i ul. Połczyńskiej do stacji metra Rondo Daszyńskiego. Bieg zakończą na pl. Narutowicza.
wp/r