Zwycięski projekt kładki, która ma połączyć dwa brzegi Wisły w linii ulic Karowej na Powiślu i Okrzei na Pradze pokazaliśmy w czwartek na tvnwarszawa.pl. Wygrała za "powściągliwą i niezwykle elegancką formę, która doskonale wpisuje się w pejzaż tej części miasta". Sąd konkursowy docenił również inne koncepcje przeprawy. Choć nie będą zrealizowane, zostały uznane za interesujące i wyróżnione. Oto one:
II nagroda - Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzana Krzyzanska, Anatoni Keszycki i Schnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii (70 tysięcy złotych)To propozycja przeprawy z charakterystycznymi trzema odnogami po praskiej stronie. Konstrukcja przypominająca nieco kurzą łapę pozwala dostać się na most ze stali. Jego boki zabezpieczone są barierami w rdzawym kolorze. Ścieżka rowerowa została poprowadzona środkiem, piesi idą bokami, przy barierach. Przewidziano też kilka punktów, gdzie można przystanąć, by spojrzeć na Wisłę i Warszawę.
III nagroda - DWAA ARCHITEKCI MARCIN WOLSZCZAK (40 tysięcy złotych)To nowoczesny, biały, prosty most. Po jednej stronie dla rowerzystów, po drugiej dla pieszych. Na środku są duże prześwity, dzięki szklanym balustradom można patrzeć na przepływającą wodę. Między dwiema częściami przeprawy zaplanowano też kamienie siedziska i kawiarnię.
Wyróżnienie A - SUD ARCHITEKCI (25 tysięcy złotych)
III nagroda
Ta spektakularna konstrukcja składa się z trzech połączonych elementów: dwóch kładek oraz wielkiego łuku, który je spaja. Most ma dwa poziomy. Na górnym piesi chodzą po drewnianej nawierzchni, prawie na całej długości przewidziano trawniki, drzewa, a także siedziska z desek. Od wody spacerowiczów oddziela szklana balustrada. Wizualizacja nasuwa skojarzenia z nowojorskim High Linem. Dla rowerzystów przewidziano dolny poziom.
Wyróznienie a
Wyróżnienie B - JOANNA JĘDRUŚ-CABRERA, EOVASTUDIO SPL, GmasP (GOBERNA PEREZ & ASOCIADOS SL) z Hiszpanii (25 tysięcy złotych)To most w formie wijącej się kratownicy, podparty na czterech efektownych filarach, w połowie przykryty dachem. W dużej części miałby zostać zbudowany stworzony z drewna, przewidziano też na nim oświetlenie ledowe. Piesi mogliby odpocząć korzystając z ze schodów, które obniżają się w stronę rzeki niczym w amfiteatrze.
Wyróżnienie honorowe A - Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko, Małgorzata Wiśniewska i Natalia WilczakTo kładka o zmiennej szerokości od 6 do 18 metrów. Tam, gdzie przeprawa się rozszerza przewidziano kamienne donice z krzewami i punkty widokowe. Środkiem jadą rowerzyści. Zaproponowano barierki z cienkich prętów, które nie zasłaniają widoku. Jeśli chodzi o materiał dominuje beton. Wizualizacje pokazujące widok z praskiego brzegu wywołują pewne skojarzenia z filarami brutalistycznego dworca kolejowego w Katowicach, który zburzono kilka lat temu.
Wyróżnienie b
Wyróżnienie honorowe B - NOKE
Wyróżnienie honorowe a
Przeprawa w formie łuku unoszącego się lekko nad taflą wody. Górna część dla pieszych i cyklistów pod gołym niebie, o betonowej nawierzchni, oferuje między innymi ławki. Dolna ma postać tunelu, na zewnątrz można wyjrzeć przez okrągłe dziury w ścianie, nazwane "lunetami", choć mogą się nieco kojarzyć z "judaszem" w drzwiach. Prawdopodobnie taka możliwość kontemplowania panoramy i nadwiślańskiej przyrody dała nazwę projektu - Most-Muzeum Warszawy.
Wyróżnienie honorowe b
O ZWYCIĘSKIEJ PRACY:
Kładka przez Wislę
Kładka przez Wislę
ran/b
Źródło zdjęcia głównego: Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzana Krzyzanska, Anatoni Keszycki i Schnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii