W ramach prac kolejarze planują wymianę szklanej elewacji budynku dworca od strony Al. Jerozolimskich, uszczelnienie przeciekającej konstrukcji i ocieplenie hali głównej. Jak wyjaśnił podczas wtorkowej konferencji prasowej Ciżkowicz, ma to sprawić, że w hali głównej dworca będzie cieplej. Po remoncie może się też zmienić aranżacja przestrzeni w hali dworcowej. Kolejarze nie wykluczają, że znikną na przykład szklane piramidy, które zamontowano przy poprzednim remoncie, przed Euro. W piramidach miały się mieścić np. punkt informacji turystycznej lub punkty handlowe, ale podczas pierwszej zimy okazało się, że jest w nich tak zimno, że pracownicy muszą siedzieć w kurtkach.
Remont do grudnia
Cały remont ma się skończyć w grudniu. Poza uszczelnieniem dworca i ociepleniem hali, planowana jest także wymiana schodów ruchomych i montaż podnośników dla osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi w wózkach. We wschodniej galerii w hali głównej zostanie wydzielone miejsce dla punktów gastronomicznych. Jak poinformowali we wtorek kolejarze, zacznie tam działać np. McDonalds.
Na początku czerwca został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji uszczelnienia konstrukcji Centralnego i wykonanie na jej podstawie prac budowlanych. Utrudnią one życie nie tylko podróżnym, ale i kierowcom. Teren budowy wyjdzie częściowo na al. Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie. Wykonawca będzie musiał więc przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz uzyskać niezbędne zgody Zarządu Dróg Miejskich, inżyniera ruchu i Zarządu Transportu Miejskiego.
Remont na Euro
Przeciekająca konstrukcja dworca jest problemem od lat. Cieknąca ze stropów woda utrudniała remont dworca przed Euro 2012, a nawet po jego zakończeniu zdarzało się, że np. na tory spływała woda.
Na poprzedni remont i czyszczenie Centralnego przed Euro wydano ok. 60 mln zł, teraz kolejarze planują wydać ok. 22 mln zł. Lifting - bo tak kolejarze nazywali remont - polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz punkty informacyjne.
Warszawski Dworzec Centralny skończy w grudniu 38 lat. Budowę kończono w 1975 r. w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą ówczesnego sekretarza KPZR Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były one w projekcie. Nie powstały np. planowane ciągi komunikacyjne.
Kubiki na Centralnym mało praktyczne
PAP,wp/par