Tramwaje przyśpieszą na 17 liniach. W praktyce oznacza to skrócenie czasu przejazdu przez każde skrzyżowanie o około minutę.
Jak to działa?
Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżające tramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by skład nie czekał na zmianę świateł.
"Algorytmy opracowują pracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie "szyte na miarę", a zanim je wprowadzimy, testujemy je w środowisku komputerowym" – informują tramwajarze.
Dodają, że najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzili takie rozwiązania, było rondo Radosława, przez które przejeżdża osiem linii tramwajowych.
Od kiedy?
Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i Siemens Mobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto.
"Wykonawcy, w zależności od konkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebną do wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażem czujników na skrzyżowaniach, zaprogramują zaprojektowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym w sterownikach sygnalizacji świetlnej" – czytamy w komunikacie.
Pierwsze składy mają przyspieszyć za około cztery miesiące.
Gdzie?
Zmiany dotyczą:
– Trzech skrzyżowań Węzła Młociny: Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego, Nocznickiego – Kasprowicza, Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich.
– Młynarska / Żytnia
– al. Solidarności / Sierakowskiego
– Starzyńskiego / Namysłowska
– Jagiellońska / Ratuszowa
– 7 skrzyżowań w rejonie placu Bankowego - alei Solidarności – Andersa, śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania Solidarności – Andersa, przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsena, pl. Bankowy – przejście dla pieszych. Solidarności – Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię Solidarności), Solidarności – Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię Solidarności), Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości.
Czytaj też o przetargu na nowe składy:
Tramwaje Hyundaia
kz/r
Źródło zdjęcia głównego: ZTM