W marcu 2014 roku ma się zakończyć modernizacja linii kolejowej Warszawa-Gdynia na terenie Trójmiasta. PKP twierdzi, że prace na ok. 40-kilometrowym odcinku trasy z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni osiągnęły już półmetek i wykonane zostały najtrudniejsze roboty.
Podczas konferencji prasowej w środę w Sopocie dyrektor projektu na obszarze Lokalnych Centrów Sterowania Gdańsk i Gdynia Andrzej Krawczyński poinformował, że do wiosny przyszłego roku planowane jest zakończenie prac remontowych na odcinku trójmiejskim. - Ze względu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie zakończą się prace na stacji Gdańsk-Wrzeszcz – wyjaśniał. Jak ocenił, prowadzone w ciągu najbliższego roku prace nie powinny być tak bardzo uciążliwe dla podróżnych, jak prace prowadzone w minionych dwóch latach.
Trójmiejski odcinek najbardziej skomplikowany
- Trójmiejski odcinek trasy E 65 Warszawa-Gdynia jest najbardziej skomplikowaną częścią modernizowanej magistrali – tłumaczy rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA Maciej Dutkiewicz. Planowany całkowity koszt realizacji projektu na trójmiejskim odcinku wynosi prawie 1 mld 167 mln zł.
Modernizacja linii obejmuje m.in.: remont torów, przejazdów kolejowych, peronów, mostów, wiaduktów i przejść dla pieszych oraz wyposażenie linii w urządzenia i przebudowę sieci trakcyjnej.
Efektem modernizacji ma być poprawa bezpieczeństwa podróży, skrócenie czasu przejazdu poprzez przystosowanie linii do kursowania pociągów z maksymalną prędkością 160-200 km/h.
50 km torów
Od rozpoczęcia prac wiosną 2011 r. na terenie Trójmiasta m.in. położono już ponad 50 km torów, zamontowano ponad 45 km sieci trakcyjnej, a półtora miesiąca temu na szlaku Gdynia Orłowo - Gdynia Główna zakończono wszystkie prace modernizacyjne.
Jak poinformowano podczas konferencji, prace trwają jeszcze m.in. na jednym torze z Pruszcza Gdańskiego do Sopotu. Na tym odcinku do użytku został już oddany jeden zmodernizowany tor. Na trasie z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni trwa m.in. przebudowa dwóch wiaduktów i przejścia dla pieszych. Prace prowadzone są również na przystanku Gdańsk Oliwa.
W 2013 roku na stacji Sopot do użytku mają być oddane dwa przejścia dla pieszych i ma się zakończyć budowa wiaty peronowej. W Gdyni Głównej planowane jest zakończenie remontu tunelu łączącego wszystkie perony. Na każdym z peronów zainstalowane zostaną windy.
Najpóźniej do 2015 roku
- Wszystkie projekty związane z modernizacją trasy z Warszawy do Gdyni muszą być zakończone i rozliczone najpóźniej do 2015 roku. W 2014 r. podróż na tej trasie będzie krótsza, docelowo ma trwać mniej niż trzy godziny – tłumaczył Dutkiewicz.
– W przyszłym rozkładzie jazdy pociągów (na 2013/2014) pociągi między Warszawą a Krakowem czy Katowicami będą mogły osiągać maksymalną prędkość 200 km/h. Docelowo w ciągu pięciu godzin będzie można dostać się pociągiem z Trójmiasta do Krakowa i Katowic – zapowiedział rzecznik.
Modernizowana linia jest częścią międzynarodowej magistrali kolejowej E-65, znajdującej się w VI paneuropejskim korytarzu transportowym, który łączy regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności.
Autor: aja/par / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24