Szynobusy napędzane silnikami diesla na Mazowszu obsługują trasy niezelektryfikowane w rejonie Ostrołęki, Płocka czy Siedlec. Szczególnie trudna sytuacja jest na niedawno wybudowanym za 427 milionów złotych nowym odcinku z Ostrołęki do Chorzeli. Na początku stycznia odwołano 13 z 16 pociągów, a w okresie od 1 do 14 grudnia 2023 roku odwołanych kursów było 52.
Podróż autobusem komunikacji zastępczej zajmuje prawie godzinę dłużej niż pociągiem, a część przystanków zlokalizowana jest w znacznej odległości od stacji kolejowych.
Wypadki, pożary i awarie
Podstawowym powodem deficytu składów spalinowych są wypadki z udziałem samochodów na przejazdach kolejowych. W sierpniu 2023 roku w Dalanówku (powiat płoński) kierowca ciężarówki wjechał przed sznobus, kilka dni później inny skład został uszkodzony po wypadku w Łącku pod Płockiem.
W styczniu 2024 roku ogień strawił skład spalinowy Kolei Mazowieckich, który był w drodze na kompleksowy przegląd techniczny. Kolejny spalinowy wagon Kolei Mazowieckich został uszkodzony w Sylwestra. Wtedy po zderzeniu z pociągiem zginął kierowca samochodu osobowego.
Po serii zdarzeń i koniecznych napraw ponad połowa z 14 szynobusów Kolei Mazowieckich była wyłączona z ruchu.
Nowe pociągi o wiele droższe niż szacowano
We wrześniu Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na zakup nowych składów spalinowych. Kolejarze zaplanowali pozyskanie sześciu pociągów, plus oczekiwali oferty na ewentualną dostawę czterech dodatkowych składów.
W połowie grudnia otworzono kopertę z jedyną ofertą, jaka wpłynęła od spółki PESA, polskiego producenta pojazdów szynowych z Bydgoszczy.
Zaproponowana cena jednak znacznie przewyższa zakładany budżet. Wyprodukowanie do 2031 roku sześciu dwuczłonowych szynobusów producent wycenił na blisko 233,5 miliona złotych. To kwota o prawie 29 milionów wyższa, niż zarezerwowane na ten cel pieniądze. Rozbieżność w kosztorysie jest jeszcze większa jeśli zamawiający zdecydowałby się na zakup 10 szynobusów. Producent przedstawił ofertę na 369 milionów złotych, czyli o 52,5 miliona więcej od kalkulacji kolejarzy.
W spółce Koleje Mazowieckie usłyszeliśmy, że trwa analiza otrzymanej oferty i na tym etapie jest za wcześnie, aby informować, o decyzjach dotyczących zakupu nowych pociągów.
Autorka/Autor: aw/PKoz
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl