W Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do 2015 roku zabrakło Dworca Głównego w Poznaniu. - Oznacza to, że poznański dworzec będzie straszył mieszkańców i przyjezdnych jako przestrzeń nieprzyjazna, "świecił" jako przykład niegospodarności i niechlujstwa - alarmuje Paweł Sowa, prezes stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.
- Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykluczyło możliwość finansowania jakichkolwiek prac na stacji Poznań Główny ze środków budżetowych. Polskie Linie Kolejowe muszą wygospodarować na przebudowę peronów środki w ramach własnej działalności, a tych nie ma za dużo. Nie mamy pojęcia dlaczego ministerstwo tak nie lubi Poznania Głównego – dziwi się Paweł Sowa, prezes stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.
Stowarzyszenie chce, by na liście znalazły się cztery inwestycje za łączną kwotę ponad 70 mln zł.
Lepsza informacja i przebudowa peronów
W tym roku wpisany na listę miałby zostać montaż systemu tablic, znaków oraz szyldów informacyjnych. Koszt tej inwestycji to 100 tys. złotych. - W chwili obecnej na peronach nie ma informacji jak dostać się do WC, gdzie znajduje się komisariat policji lub SOK czy który budynek jest otwarty 24h – argumentuje Sowa.
Dużo więcej inwestycji miałoby zostać przeprowadzonych w kolejnych latach. W 2014 r. wykończona miałaby zostać konstrukcja hali peronowej strony wschodniej (koszt - 10 mln zł), rozpoczęta przebudowa zachodniej strony stacji (50 mln zł) oraz budowa zintegrowanego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (10 mln zł).
Ludzie maile piszą
Dlatego stowarzyszenie apeluje do mieszkańców, by wzięli udział w konsultacjach społecznych w sprawie projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2015 r. zorganizowane przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Trwają one do 11 lutego.
- Wystarczy jedynie wysłać maila ze specjalnym formularzem, który można pobrać z naszej strony. Ponadto można dopisać swoją opinię na temat pomijania Poznania Głównego - drugiej co do znaczenia i liczby pasażerów stacji kolejowej kraju – przekonuje Paweł Sowa.
PKP piłkę odbija
- Obecnie na terenie dworca Poznań Główny prowadzone są duże inwestycje prez zewnętrzne podmioty. Te działania inwestycyjne ograniczają wjazdy i wyjazdy pociągów na stację – tłumaczy tvn24.pl Zbigniew Wolny z poznańskiego odziału PKP PLK.
Chodzi o przedłużenie trasy PST oraz budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, przy którym powstaje również dworzec PKS.
– Jeżeli znalazłaby się kolejna inwestycja, to w skumulowaniu z obecnymi mogłyby utrudnić funkcjonowanie kolei na Dworcu Głównym Poznań. Z kolei rzeczą, którą musimy brać pod uwagę przy modernizacji peronu 4-6 jest to, że nie ma ostatecznych decyzji, co będzie się działo ze starym budynkiem dworca, a przypominam, że graniczy on bezpośrednio z peronem nr 4 – mówi Wolny.
Jak podkreśla mnogość prowadzonych inwestycji i brak decyzji w sprawie starego budynku dworca, wpływa na odłożenie w czasie remontu peronów 4, 5 i 6.
Autor: fc/mw/b / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Axe