Do 28-latki z Poznania zadzwonił mężczyzna twierdząc, że jest pracownikiem banku. Przekonał kobietę, że jej pieniądze nie są bezpieczne i powinna je przelać na inne konto. Uczynny "konsultant" poinstruował 28-latkę, co ma dokładnie zrobić, a ta straciła dwa tysiące złotych. Mężczyznę, który może mieć związek ze sprawą, zarejestrowała kamera monitoringu.
Poznańscy policjanci opublikowali wizerunek mężczyzny, który "może mieć związek z przestępstwem", do którego doszło w Poznaniu w sierpniu ubiegłego roku. - 28-latka padła ofiarą spoofingu. Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował 28-latkę, że jej pieniądze są zagrożone na koncie, na którym dotychczas się znajdują i że zaleca jej przelanie środków na inne, bezpieczniejsze konto, które z resztą jej wskazał - informuje Marta Mróz, rzeczniczka poznańskiej policji.
Sprawca nakłonił kobietę do wygenerowania kodu BLIK, a następnie wypłacił z jej konta 2 tysiące złotych.
Poznajesz mężczyznę ze zdjęcia? Poinformuj policję
Funkcjonariusze szukają oszusta. Zabezpieczyli nagrania z kamer monitoringu, które zarejestrowały wizerunek mężczyzny. Ponadto na nagraniu widoczny jest również tatuaż w kształcie tarczy zegara znajdujący się na prawej dłoni. - Wszystkich, którzy rozpoznają osobę ze zdjęć, prosimy o kontakt telefoniczny z policjantami z Komisariatu Policji Poznań Nowe Miasto – apeluje Mróz.
Osoby, które posiadają informacje na temat mężczyzny ze zdjęcia, mogą się skontaktować z policją pod całodobowym numerem telefonu 47 77 123-11 lub 47 77 158-00 czynnym w godzinach 7:00-15:00.
Na czym polega spoofing?
Spoofing telefoniczny to niestety coraz popularniejsze oszustwo. Polega ono na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar. - Technicznie taką możliwość dają nowe rozwiązania technologiczne, gdzie aparat telefoniczny nie jest podłączony do sieci telefonicznej, tylko do komputerowej. Dzięki temu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące - tłumaczy Marta Mróz.
Efekt? Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie, jest przekonana, że na przykład rozmawia z konsultantem swojego banku, urzędnikiem czy policjantem. Co zrobić, by nie paść ofiarą przestępstwa? Niestety zapobieganie tego typu oszustwom głównie polega na zwiększaniu świadomości ludzi w zakresie metod i technik wykorzystywanych przez przestępców. - Aby nie dać się oszukać, musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć. Dla pewności możemy samodzielnie zadzwonić do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje. Nie próbujmy jednak uzyskać informacji, dzwoniąc pod numer, z którego przed chwilą rzekomo się z nami kontaktowano - dodaje rzeczniczka poznańskiej policji.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: KMP Poznań