Prawdopodobnie w lipcu rozpocznie się rozbiórka mostu Uniwersyteckiego w Poznaniu. Drogowcy zastanawiają się teraz, jak zburzyć stary wiadukt tak, by nie wstrzymywać ruchu kolejowego. To wiązałoby się z wielomilionowymi odszkodowaniami dla PKP.
Rozbiórka mostu Uniwersyteckiego to nieplanowana wcześniej inwestycja. O takiej konieczności zdecydowano kilka dni dni po rozpoczęciu modernizacji ronda Kaponiera. Wówczas dopiero okazało się, w jak fatalnym stanie technicznym jest konstrukcja.Byle szybkoUrzędnicy zastanawiają się teraz, jak szybko rozebrać stary obiekt. Tempo prac to kluczowa kwestia - pod mostem Uniwersyteckim znajdują się bowiem tory kolejowe, a PKP nie zgadza się na dłuższe wyłączenie głównego szlaku kolejowego na Dworzec Główny w Poznaniu. Ten może być wstrzymany jedynie na 70 godzin. Dłuższa przerwa w kursowaniu pociągów oznaczałaby, że miasto musi zapłacić wielomilionowe odszkodowanie za objazdy.UAM nie chce wybuchuZarząd Dróg Miejskich w Poznaniu początkowo chciał podłożyć pod most ładunek wybuchowy i wysadzić most w powietrze. Pod spodem miały zostać ustawione specjalne platformy na wagonach, na które spadłby gruz, dzięki czemu łatwo można byłoby go wywieźć poza torowisko. Z tego pomysłu jednak zrezygnowano. Dlaczego?- Eksplozja zagrażałaby sąsiadującym budynkom Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza - tłumaczył na łamach "Biuletynu Miejskiego", gazety wydawanej przez urząd, Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora ZDM.Prawdopodobnie most zostanie więc rozebrany w bardziej tradycyjny sposób, przy pomocy wielkich nożyc.- Nic w tej kwestii nie jest jeszcze stuprocentowo pewne - przekazał tvn24.pl Skałecki."Mamy doświadczenie"Jak dodaje Tomasz Libich, specjalista ds. publicznych w ZDM, cały czas trwają rozmowy z PKP.- Harmonogram i zakres prac budowlanych, w tym sposób rozbiórki, pragniemy opracować tak, żeby zapewnić bezpieczeństwo ruchu pociągów i robotników - tłumaczy.I przypomina, że to nie pierwsza tego typu inwestycja przeprowadzana przez ZDM "pod ruchem". Podobnie prace wyglądały przy przebudowie wiaduktu Franowo (nad jedną z największych stacji przeładunkowych w Europie - red.), wiaduktu kolejowego nad trasą Nowe Zawady, węzła Antoninek (obydwa na trasie magistrali kolejowej E20 - red.) czy obecnie przy budowie wiaduktu im. Kosynierów Górczyńskich.Przebudowa mostu ma być rozłożona na dwa etapy, by możliwy był dojazd do Dworca Głównego.
Autor: FC/mz/k / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Piotr Wagner