By艂y w膮tpliwo艣ci, pos艂owie zg艂osili poprawki i projekt zmian w IPN autorstwa PO ponownie trafi艂 do sejmowej komisji. Platforma zaapelowa艂a o poparcie jej rozwi膮za艅, zak艂adaj膮cych szerszy dost臋p do akt i nowe zasady wyboru szefa Instytutu. PiS chce odrzucenia projektu.
Na wypadek, gdyby projekt PO nie zosta艂 odrzucony, Arkadiusz Mularczyk z PiS z艂o偶y艂 kolejne poprawki (PiS uwa偶a, 偶e Sejm pracuje w tej sprawie pod ci艣nieniem, bo PO chce, by nowego prezesa IPN wybierano ju偶 wed艂ug nowych zasad).
Ryszard Kalisz w imieniu Lewicy o艣wiadczy艂, 偶e dla "unormalnienia IPN" jego klub popiera projekt PO, z zastrze偶eniem, by zachowa膰 sejmow膮 wi臋kszo艣膰 3/5 g艂os贸w do odwo艂ania prezesa IPN (projekt wnosi, by by艂a to zwyk艂a wi臋kszo艣膰).
Nikt nie zabra艂 g艂osu w imieniu PSL, kt贸re wcze艣niej deklarowa艂o, 偶e liczy na mniejsz膮 obecno艣膰 polityki w IPN.
Wiceminister sprawiedliwo艣ci Zbigniew Wrona powiedzia艂 pos艂om, 偶e rz膮d popiera projekt. - Dziwi臋 si臋 g艂osom kwestionuj膮cym udzia艂 polskich uczelni w wy艂anianiu kandydat贸w do Rady IPN; chodzi przecie偶 o zagwarantowanie merytorycznego poziomu prac IPN - powiedzia艂.
Zajrzysz tylko do swojej teczki, nie s膮siada
Jednym z z艂o偶e艅 projektu PO jest to, by osoba kt贸ra dosta艂a wgl膮d w swe akta z IPN (a nie by艂a oficerem lub agentem s艂u偶b PRL) mog艂a zastrzec, 偶e nie b臋d膮 udost臋pniane informacje ujawniaj膮ce jej pochodzenie etniczne lub rasowe, przekonania religijne, przynale偶no艣膰 wyznaniowa oraz dane o stanie zdrowia, 偶yciu seksualnym i stanie maj膮tkowym.
Pierwotnie nie by艂o takiej mo偶liwo艣ci, a odpowiedzialno艣膰 za ujawnienie danych wra偶liwych mia艂a spoczywa膰 na tym, kt贸ra pozyska je z IPN i ujawni.
Projekt Platformy zachowuje generaln膮 zasad臋, 偶e ka偶dy obywatel ma dost臋p tylko do swojej teczki. Od 2007 r. jawne i dost臋pne dla ka偶dego s膮 teczki os贸b pe艂ni膮cych najwa偶niejsze funkcje w pa艅stwie.
Szybciej odwo艂aj膮 prezesa
W miejsce 11-osobowego kolegium IPN mia艂aby by膰 powo艂ana 9-osobowa Rada IPN - wywodz膮ca si臋 ze 艣rodowisk m.in. naukowych. Z wi臋kszymi kompetencjami ni偶 b臋d膮ce cia艂em doradczym Kolegium - m.in. ustala艂aby priorytetowe tematy badawcze i rekomendowa艂a kierunki dzia艂a艅 IPN, opiniowa艂aby te偶 powo艂ywanie i odwo艂ywanie szef贸w pion贸w 艣ledczego i lustracyjnego IPN.
Prezesa IPN powo艂ywa艂by i odwo艂ywa艂by Sejm zwyk艂膮 wi臋kszo艣ci膮 g艂os贸w (dzi艣 jest to wi臋kszo艣膰 3/5). Odwo艂anie prezesa, na wniosek Rady IPN, by艂oby mo偶liwe m.in. w przypadku odrzucenia jego rocznego sprawozdania przez Rad臋 bezwzgl臋dn膮 wi臋kszo艣ci膮 g艂os贸w (dzi艣 ewentualne odrzucenie sprawozdania przez Sejm lub Senat nie rodzi 偶adnych skutk贸w prawnych).
Zgromadzenie Elektor贸w, wy艂aniane przez renomowane uczelnie oraz Instytuty Historii i Studi贸w Politycznych PAN, wskazywa艂oby kandydat贸w do Rady IPN, spo艣r贸d kt贸rych cz艂onk贸w wybiera艂yby Sejm (pi臋ciu z 10 kandydat贸w) i Senat (dw贸ch z czterech kandydat贸w).
Prezydent wybiera艂by dw贸ch cz艂onk贸w spo艣r贸d zg艂oszonych mu przez Krajow膮 Rad臋 S膮downictwa (podkomisja dopisa艂a, 偶e kandydat贸w zg艂asza艂aby te偶 Krajowa Rada Prokurator贸w). Dzi艣 siedmiu cz艂onk贸w Kolegium wybiera Sejm, dw贸ch - Senat, dw贸ch - prezydent.
殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽TVN24