Zmniejszony budżet policji zmusił ją do szukania oszczędności. Komenda Główna zarządziła wielką inwentaryzację i wyprzedaż majątku - donosi "Rzeczpospolita". Komendanci wojewódzcy mają zbadać stan posiadania i wśród zajmowanych przez siebie ponad 3,2 mln mkw. nieruchomości znaleźć niepotrzebne. A jest ich wiele - zauważa gazeta. To m.in. dawne stołówki, czy nawet kino i stadion w Poznaniu.
Tegoroczny budżet policji został pomniejszony o około 10 proc. tj. o ok. 800 mln złotych. W związku z tym pojawiła się potrzeba szukania oszczędności. Pomysłem na ograniczenie wydatków jest wyprzedaż niepotrzebnych nieruchomości i tym samym ograniczenie pieniędzy na ich utrzymanie. - Robimy bilans, sprawdzamy, które budynki są nam zbędne, a które możemy przekazać miastu lub ministrowi Skarbu Państwa - mówi "Rz" insp. Andrzej Trela z KGP. Przegląd nieruchomości ma się zakończyć do połowy października.
Co zbędne to do samorządu
Zbędne nieruchomości policja ma zamiar zaproponować samorządom. Tak stanie się z poznańskim nieużywanym kinem "Olimpia", które policja dostała jeszcze w PRL. - To obiekt o powierzchni blisko 5 tys. metrów kw. Już trwa proces przekazania go miastu - powiedział w rozmowie z "Rz" Andrzej Borowiak, rzecznik KW w Poznaniu. Dodał przy tym, że niepotrzebnych policji budynków jest w Wielkopolsce jeszcze kilkadziesiąt.
Zamienić na mniejsze
Kolejny pomysł zaoszczędzenia wydatków jest związany z normami dotyczącymi powierzchni biurowych. - Na Zachodzie jeśli komenda liczy 50 policjantów, to powierzchnia przypadająca na każdego to około 7-8 m kw. - tłumaczy Andrzej Trela, zastępca komendanta głównego ds. logistyki. W Polsce zdarza się tak, że w niektórych komendach na jednego funkcjonariusza przypada nawet do 15 m kw. - W związku z tym większe siedziby policji będą zamieniane na mniejsze - mówi Trela.
Szukanie oszczędności pozwoliło już zachować od wiosny 2009 w policyjnej kasie 112 mln zł.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24