Policjanci zwr贸cili si臋 do MSW o rozwa偶enie podwy偶ki mandat贸w za szczeg贸lnie niebezpieczne wykroczenia na drogach. Chc膮 te偶 uprawnienia do czasowego odebrania prawa jazdy kierowcom, kt贸rzy w spos贸b ra偶膮cy przekroczyli pr臋dko艣膰.
- Zwr贸cili艣my si臋 o rozwa偶enie podwy偶ki. Na pocz膮tku pa藕dziernika komendant g艂贸wny policji wys艂a艂 pismo w tej sprawie do ministra spraw wewn臋trznych - powiedzia艂 rzecznik KGP insp. Mariusz Soko艂owski.
Funkcjonariusze podkre艣laj膮, 偶e takie rozwi膮zania w innych krajach przynios艂y spadek liczby wypadk贸w oraz ich ofiar - zabitych i rannych. To zdaniem KGP szczeg贸lnie wa偶ne. W latach 2008-2010 te liczby z roku na rok spada艂y, jednak w 2011 r. statystyki bezpiecze艅stwa ruchu drogowego si臋 pogorszy艂y, a Polska - je艣li wzi膮膰 pod uwag臋 艣miertelno艣膰 na milion mieszka艅c贸w - jest na ostatnim miejscu w Europie.
Nieuchronno艣膰 i wysoko艣膰
Policjanci uwa偶aj膮, 偶e nie tylko nieuchronno艣膰 kary, lecz r贸wnie偶 jej wysoko艣膰 ma wp艂yw na zachowanie kierowc贸w na drogach. Potwierdzaj膮 to do艣wiadczenia innych kraj贸w naszego regionu - S艂owacji i W臋gier. W pierwszym z nich przekroczenie pr臋dko艣ci o ponad 50 kilometr贸w na godzin臋 kosztuje kierowc臋 350 euro, za艣 o ponad 70 kilometr贸w na godzin臋 - 650 euro. Na W臋grzech takie przekroczenia pr臋dko艣ci to dla kierowcy kara odpowiednio 327 i prawie 1100 euro. W obu tych krajach w ci膮gu trzech-czterech lat od podwy偶ki mandat贸w liczba ofiar 艣miertelnych na drogach spad艂a o blisko po艂ow臋.
Tymczasem w Polsce maksymalna wysoko艣膰 mandatu za jedno wykroczenie to 500 z艂 (a w przypadku tzw. zbiegu wykrocze艅 - maksymalnie 1000 z艂). Policjanci uwa偶aj膮, 偶e to zbyt niska kara, nieadekwatna zw艂aszcza do czyn贸w szczeg贸lnie niebezpiecznych. Co wi臋cej, podkre艣la KGP, kwota ta nie zmieni艂a si臋 od 1995 r., podczas gdy 艣rednia p艂aca wzros艂a w tym czasie prawie pi臋膰 razy. W por贸wnaniu z innymi krajami Europy, mandaty w Polsce s膮 jednymi z najni偶szych, a w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej - uwa偶aj膮 policjanci - przepisy ruchu drogowego s膮 po prostu lekcewa偶one. Z policyjnych statystyk wynika te偶, 偶e z roku na rok nadmierna pr臋dko艣膰 jest przyczyn膮 ponad 30 proc. wypadk贸w, w kt贸rych s膮 zabici.
Propozycja: czasowe odebranie prawa jazdy
St膮d propozycja KGP, by rozpocz膮膰 prace legislacyjne nad zmianami w dw贸ch ustawach - Kodeksie post臋powania w sprawach o wykroczenia oraz Prawie o ruchu drogowym. Pierwsza zmiana pozwoli艂aby na podwy偶szenie mandat贸w, szczeg贸lnie za najci臋偶sze naruszenia przepis贸w, maj膮ce istotny wp艂yw na bezpiecze艅stwo: przekraczanie dopuszczalnej pr臋dko艣ci, niew艂a艣ciwe wyprzedzanie, niestosowanie si臋 do sygnalizacji 艣wietlnej oraz niew艂a艣ciwe zachowanie wobec pieszych i rowerzyst贸w na przej艣ciach i przejazdach.
Zmiana w Prawie o ruchu drogowym mia艂aby natomiast polega膰 na zezwoleniu policji na czasowe odbieranie prawa jazdy, je艣li kierowca ra偶膮co przekroczy dopuszczaln膮 pr臋dko艣膰. Takie rozwi膮zanie przewiduj膮 ju偶 systemy prawne wielu pa艅stw europejskich - podkre艣la KGP. Obecnie polscy funkcjonariusze nie maj膮 takiej mo偶liwo艣ci, prawo zezwala im na odbieranie prawa jazdy jedynie gdy kierowca np. jest pod wp艂ywem alkoholu lub 艣rodk贸w odurzaj膮cych albo przekroczy dopuszczalny limit punkt贸w karnych.
Rzecznik KGP podkre艣la, 偶e policjanci chc膮 zainicjowa膰 dyskusj臋 nad egzekwowaniem przepis贸w drogowych i karaniem kierowc贸w, kt贸ra zako艅czy si臋 wypracowaniem konkretnych rozwi膮za艅. "Do艣wiadczenia innych kraj贸w pokazuj膮, 偶e wysoko艣膰 kary bardzo szybko przek艂ada si臋 na spadek liczby os贸b zabitych i rannych na drogach" - powiedzia艂 Soko艂owski.
"Przyk艂ady z Europy pokazuj膮, 偶e to przynios艂o efekt" - Nie ma pieni臋dzy, kt贸re zwr贸c膮 偶ycie ludzkie, natomiast mo偶na okre艣li膰 kwoty, kt贸re z pewno艣ci膮 spowoduj膮, 偶e b臋dzie mniej wypadk贸w 艣miertelnych. Przyk艂ady z Europy pokazuj膮, 偶e to przynios艂o efekt, wi臋c u nas te偶 mo偶e - t艂umaczy Soko艂owski.
W lipcu pomys艂 podwy偶szenia mandat贸w drogowych oraz mo偶liwo艣ci czasowego odbierania prawa jazdy by艂 omawiany przez Krajow膮 Rad臋 Bezpiecze艅stwa Ruchu Drogowego. Popar艂y go w贸wczas resort transportu i parlamentarny zesp贸艂 ds. bezpiecze艅stwa ruchu drogowego. W 2011 r. w Polsce dosz艂o do 40 065 wypadk贸w drogowych (o 3,2 proc. wi臋cej ni偶 rok wcze艣niej). Zgin臋艂o w nich 4189 os贸b (7,2 proc. wi臋cej ni偶 w 2010 r.), a 49 501 os贸b zosta艂o rannych (wzrost o 1,1 proc.). Policji zg艂oszono te偶 366 520 kolizji drogowych (spadek o 11,9 proc.).
Autor: abs/tr / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽TVN24