Platforma Obywatelska współorganizuje konkurs, w którym nagrodą jest staż w Parlamencie Europejskim. Jednak głosując na wybranego kandydata, internauci stawali się automatycznie fanami PO na portalu społecznościowym. W ciągu ostatnich dni liczba "polubień" profilu PO wzrosła lawinowo. Kiedy zaczęliśmy interesować się tematem, dyskusyjna aplikacja została zmieniona.
W konkursie Eurostaż, organizowanym przez PO, Instytut Obywatelski i Europejską Partię Ludową, można wygrać stać w Parlamencie Europejskim - w biurach europosłów PO. Do Brukseli pojedzie 16 osób z kraju - po jednej z każdego województwa. Jak czytamy, staż odbywa się "pod opieką europosłów Platformy Obywatelskiej".
Obecnie konkurs jest w trzeciej, ostatniej już fazie, która trwa od 3 czerwca. Internauci za pośrednictwem strony internetowej mogą oddawać głosy na kandydatów.
Lubisz znajomego? PO lubi was
"Każdy głos jest na wagę złota, każdy głos przybliża finalistów do wygranej. Zachęcamy wszystkich do głosowania na swoich faworytów. Każdy głosujący ma szansę wygrać jedną z 300 nagród" - zachęcają na stronie internetowej organizatorzy.
Po kliknięciu "głosuj" przy nazwisku swojego faworyta, użytkownik jest przełączony do aplikacji na Facebooku, która działała tylko na profilu Platformy Obywatelskiej. Jeżeli więc chcieliśmy oddać głos na koleżankę/kolegę, musimy "zgodzić się na udostępnienie swoich danych, adresu mailowego i listy swoich znajomych" w portalu. Automatycznie stajemy się fanami PO na Facebooku.
Okazuje się więc, że mamy do czynienia z transakcją wiązaną. Oprócz pomocy w zdobyciu stażu dla naszego kandydata, internauta określa swoją sympatię polityczną.
"To standardowe ustawienia"
Udostępnienie listy przyjaciół pozwala na publikowanie na profilach internautów informacji np. w czasie kampanii wyborczych.
Przede wszystkim jednak zwiększało to znacznie grono "lubiących" Platformę na Facebooku.
W regulaminie znajdziemy zapis, mówiący, że "udostępnianie Organizatorowi dane osobowe uczestników mogą być przetwarzane przez Organizatora wyłącznie w celu wykonania ich obowiązków związanych z Konkursem oraz w celach informacyjno-marketingowych Organizatora, związanych z promowaniem działalności partii politycznej Platforma Obywatelska Rzeczypospolitej Polskiej". Ale czy taka "transakcja wiązana" jest wobec internautów uczciwa?
- Każda inicjatywa komunikowania, każda forma docierania do ludzi jest dobra - tak akcję w piątek przed południem oceniła w rozmowie z tvn24.pl Małgorzata Kidawa-Błońska z PO, zaznaczając jednak, że nie zna dobrze projektu Eurostażu. Według niej, jeśli formy komunikacji są "sympatyczne i nienachalne", nie widzi w tym nic złego.
Jak poinformował nas dyrektor Biura Krajowego PO Paweł Włodek, technologia konkursu korzysta ze standardowych ustawień API Facebooka.
Do wstępnej weryfikacji pobierany jest profil publiczny, czyli adres mailowy oraz lista znajomych. - Na żadnym etapie, w żadnym momencie Platforma Obywatelska (jako organizator konkursu) nie wykorzystuje do żadnych celów listy znajomych - podkreślił.
PO zmienia reguły...
Kilka godzin później sposób działania aplikacji został jednak zmieniony. Jak powiedział nam w rozmowie europoseł Jacek Protasiewicz, który wystąpuje w klipie promującym konkurs, po wątpliwościach zgłoszonych w sprawie aplikacji, opcja automatycznego "polubiena" PO została wycofana.
Potwierdził to nam Paweł Włodek. - Aby uniknąć wszelkich wątpliwości, wczoraj poprosiliśmy firmę, która stworzyła dla nas aplikację konkursową, by ją zmodyfikowała. Zmiana polega na tym, że samo kliknięcie "Lubię" jest fakultatywne - oświadczył.
Sprawdziliśmy - faktycznie, obecnie głosując na swojego kandydata, nadal musimy zaakceptować wgląd w swój profil, ale nie stajemy się jednocześnie fanami PO na Facebooku.
... ale lajki "zarobiła"
Jak nietrudno jednak stwierdzić, trwające od 3 czerwca głosowanie pozwoliło PO na zgromadzenie sporej liczby fanów - wynika to z ogólnodostępnej statystyki na profilu facebookowym partii. Od 3 do 4 czerwca (na Facebooku dostępne są statystyki tylko do tej daty), czyli przez pierwszy dzień konkursu liczba "polubień" skoczyła wręcz lawinowo.
Obecnie profil PO może pochwalić się ponad 39 tys. fanów.
Autor: adso, jk/ola / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: www.eurostaz.pl