Ulicę Święty Marcin czekają spore zmiany. W listopadzie zostanie tam otwarta galeria handlowa, a to oznacza, że ruch będzie znacznie większy. Dlatego przy ulicy Piekary powstaje dodatkowa sygnalizacja świetlna. A to nie wszystkim się podoba.
- Uruchomienie Galerii MM wiąże się z wygenerowaniem znacznie większego ruchu pieszego jak i samochodowego. Sygnalizacja świetlna powstaje w celu zapewnienia bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu jakim są piesi - tłumaczy przyczyny powstania kolejnej sygnalizacji świetlnej na ul. Św. Marcin Dorota Wesołowska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.
Rozwiązanie na "szóstkę"
Będą to już szóste światła na tej ulicy. W tej chwili sygnalizacje mamy już na skrzyżowaniach z al. Niepodległości, dalej z Kościuszki, Gwarną, Ratajczaka i na placu Wiosny Ludów. Powstanie kolejnych budzi więc spore kontrowersje.
- W ostatni czwartek mieliśmy spotkanie z prof. Janem Gehlem, światowej sławy architektem i urbanistą. Mówił on, by tworzyć w śródmieściu jak najmniej barier. A sygnalizacja to właśnie taka bariera - mówi dr Andrzej Rataj, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto, dodając, że żaden z urzędników ich o takich planach nie powiadomił. - Wszyscy rozjechaliśmy się na wakacje i teraz dowiadujemy się o takim "udogodnieniu" - dodaje.
Szare komórki ZDM
Podobne zdanie o stawianiu kolejnej sygnalizacji ma Paweł Sowa, prezes zarządu stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania":
- Światła powinny być ustawiane racjonalnie. Ułatwienia dla pieszych nie muszą oznaczać stawiania sygnalizacji. Człowiek czekający na światłach odwiedza mniej punktów w mieście niż gdyby był w ciągłym ruchu. Centrum trzeba maksymalnie udostępniać ludziom. Powinniśmy iść w tym kierunku, by w całym śródmieściu było ograniczenie prędkości do 30 km/h i swoboda przechodzenia. Niestety działania ZDM potwierdzają brak kompetencji wielu urzędników tej komórki. Powinno się głęboko zrewidować politykę przestrzenną miasta - twierdzi.
ZDM broni jednak swojego rozwiązania i przekonuje, że nie odbije się ono niekorzystnie ani dla pieszych ani dla pasażerów tramwajów. - Mamy nadzieję, że realizacja sygnalizacji nie wpłynie znacząco na czas przejazdu tramwajów. Wspólnie z MPK i ZTM monitorować będziemy ten ciąg komunikacyjny. Warto zaznaczyć, że cały ciąg sygnalizacji świetlnych na ul. Św. Marcin w ramach sterowania ruchem zostanie włączony do Centrum Sterowania Ruchem - mówi Wesołowska.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań | Filip Czekała