Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji opublikował statystyki. Względem roku 2020 liczba wypadków wzrosła, minimalnie spadła natomiast liczba ofiar śmiertelnych. W 2021 roku na terenie Warszawy doszło do 720 wypadków, w których zginęły 42 osoby, a 773 odniosły obrażenia. Rok wcześniej wypadków było 641. Zginęły 44 osoby, a 709 zostało rannych.
W minionym roku najwięcej wypadków było w czerwcu - 99, a najmniej w marcu - 29. W statystykach z 2020 roku również przoduje czerwiec. Doszło wówczas do 79 wypadków.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>
Najczęstsze przyczyny wypadków
Policja wskazała również, że wśród uczestników ruchu drogowego zdecydowanie najczęściej sprawcami wypadków są kierowcy. W okresie styczeń – grudzień 2021 roku najwięcej spowodowanych było przez kierujących pojazdami (667) – 92,6 proc. wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 49 wypadków, co stanowi 6,8 proc. ogółu.
Jak wynika z policyjnych statystyk, przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (143) co stanowi 21,4 proc., a następnie nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (110) - 16,5 proc. Trzecią najczęstszą przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (95), czyli 14,2 proc. wszystkich wypadków. Nadmierna prędkość to z kolei najczęstsza przyczyna wypadków śmiertelnych - 20,6 proc.
Zginęło 19 kierowców, 19 pieszych i czterech pasażerów. Wśród rannych 370 osób to kierowcy. Poszkodowanych pieszych było w ubiegłym roku 214, a pasażerów 189. Największą grupę śmiertelnych ofiar wśród kierujących – siedem osób (36,8 proc.) stanowili kierowcy w przedziale wiekowym 25-39 lat, a 144 osoby w takim wieku (38,9 proc.) doznały obrażeń ciała. Najwięcej poszkodowanych osób wśród pieszych odnotowano w wieku 60 lat i więcej – 11 osób zabitych (57,9 proc.) oraz 73 rannych (34 proc.).
OGLĄDAJ PROGRAM "7 ŻYĆ" O BEZPIECZEŃSTWIE NA POLSKICH DROGACH >>>
Najniebezpieczniejsze miejsca
Policja wytypowała również najniebezpieczniejsze ulice w stolicy. Na szczycie niechlubnego rankingu znalazły się: Aleje Jerozolimskie - 21 wypadków, 22 osoby ranne; aleja "Solidarności" - 16 wypadków, jedna ofiara śmiertelna i 20 rannych; aleja Armii Ludowej - 14 wypadków i 15 rannych; Grochowska - 13 wypadków, dwie ofiary śmiertelne i 11 rannych oraz Marszałkowska - 13 wypadków, jedna ofiara śmiertelna i 14 rannych. Taką samą liczbę wypadków w 2021 roku odnotowano również w alei Jana Pawła II (14 rannych) i alei Prymasa Tysiąclecia (13 rannych). Najwięcej wypadków śmiertelnych było na ulicy Powstańców Śląskich. W 10 wypadkach zginęły tam trzy osoby, a osiem zostało rannych.
Wśród najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań policja wymienia: aleja Armii Ludowej - Waryńskiego (rondo Jazdy Polskiej) - siedem wypadków; aleja "Solidarności" - Okopowa oraz Towarowa - Prosta po cztery wypadki; Bora-Komorowskiego - Fieldorfa "Nila" - trzy wypadki i Wołoska - Racławicka - dwa wypadki, zginęły dwie osoby.
"Przed pandemią statystyki spadły, w pandemii bywa różnie"
O komentarz do przedstawionych przez policję statystyk poprosiliśmy stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. - 2021 rok to drugi w historii rok z najmniejszą liczbą wypadków w Warszawie - 2020 rok to 641 wypadków, przed pandemią ta liczba oscylowała wokół tysiąca, i drugi w historii z najmniejszą liczbą ofiar wypadków - w 2019 roku było ich 35, w 2018 i 2020 roku – po 44, wcześniej 50 i więcej - powiedział Jakub Dybalski, rzecznik ZDM. Dodał, że 19 ofiar wśród pieszych, to najmniej w historii prowadzenia statystyk.
- Szkoda, że te liczby nie są jeszcze niższe. Statystyki jesienią i w grudniu były jednak, jak na Warszawę, bardzo wysokie. Trzeba też cały czas pamiętać, że zarówno dane z 2020 jak i z 2021 roku dotyczą lat pandemicznych, w których na ruch drogowy i zachowania kierowców miało wpływ wiele czynników i wyciąganie daleko idących wniosków jest mocno ryzykowne. Przed pandemią statystyki w Warszawie spadały, w czasie pandemii bywa różnie - ocenił Dybalski.
Przedstawiciel miejskich drogowców zaznaczył, że każda ingerencja ZDM w układ drogowy jest w pierwszej kolejności podyktowana potrzebą poprawy bezpieczeństwa. - Przede wszystkim konsekwentnie przebudowujemy przejścia dla pieszych, zgodnie z zaleceniami realizowanego w latach 2016-20 audytu. W ubiegłym roku 63 "zebry", zwykle ocenione na 0 lub 1 czyli najniżej w sześciostopniowej skali, przeszły zmiany – czy to zostały skrócone, czy zyskały azyl, czy wyposażyliśmy je w sygnalizację - wyliczył Dybalski.
Wśród ostatnich realizacji tego typu, rzecznik ZDM wskazał przebudowę przejścia dla pieszych przez Marszałkowską przy placu Bankowym. Trzy pasy ruchu w obu kierunkach zachęcały kierowców do szybkiej jazdy, dlatego dochodziło do wielu niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych. Dlatego przejście zostało wyposażone w sygnalizację, która obejmuje obie jezdnie oraz torowisko tramwajowe. Zainstalowano automatyczną detekcję pieszych i pojazdów.
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl