Chodnik na Rozbrat już tylko dla pieszych. Drogowcy przenieśli parking na jezdnię

Zmiany na ulicy Rozbrat
Zmiany na ulicy Rozbrat
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Zarząd Dróg Miejskich znalazł rozwiązanie dla poszerzenia chodnika na ulicy Rozbrat i przeniósł parkowanie na jezdnię. Piesi zyskali, kierowcy nie stracili, bo mają gdzie parkować, a liczba pasów pozostała taka sama.

"Zmiany na lepsze. Teraz z chodnika na ul. Rozbrat można korzystać w pełni. Parkowanie zostało przeniesione na jezdnię. Do dyspozycji jest nadal tyle samo pasów ruchu, a przesunięciu uległ jedynie środek jezdni" - czytamy we facebookowym wpisie urzędu miasta.

Chodnik oddany w całości pieszym

- Sens tego rozwiązania jest dość oczywisty. Auta do tej pory parkowały zwyczajowo na chodniku, choć obok jest bardzo szeroka jezdnia, z szerokimi na prawie pięć metrów pasami ruchu. Można więc bez rezygnacji z jakiegokolwiek pasa ruchu ulokować parkowanie na jezdni, jednocześnie oddając chodnik w całości pieszym, czyli zorganizować podział przestrzeni tak, jak to powinno być - tłumaczy rzecznik ZDM Jakub Dybalski.

W miejscu, gdzie ZDM uporządkował paranoia, jezdnia ma 9,8 metra szerokości. Prace trwały nieco ponad tydzień. Wiązały się z malowaniem oznakowania poziomego i wyznaczaniem pasów postojowych. Wydzielono też strefy wyłączone z ruchu i zatrzymywania - przed i za pasami postojowymi. "Takie strefy utworzyliśmy przy wlotach przecznic, żeby kierowcy maksymalnie do nich nie dojeżdżali i nie zasłaniali widoczności skręcającym w ul. Rozbrat" - wyjaśnili w komunikacie drogowcy. 

ZDM podkreśla, że samochodów nie wolno już zatrzymywać poza jezdnią. "Piesi już nie muszą się przeciskać między samochodami a budynkami. Jednak nie wszyscy kierowcy zdążyli przyzwyczaić się do zmian. Zwłaszcza na odcinku między ulicami Przemysłową a Jezierskiego nadal zdarza się, że parkują skośnie. Takie pozostawianie aut jest teraz nieprzepisowe i podlega karze ze strony stołecznej Straży Miejskiej. Podobnie jest z tymi, którzy, ignorując znaki, jedną parą kół wjeżdżają na krawężnik, jakby obawiali się, że zatoka postojowa jest za wąska. Uspokajamy – ma przepisowe 2 m szerokości" - przestrzega ZDM.

Zmiany na ulicy Rozbrat
Zmiany na ulicy Rozbrat
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl

Zmiany także na innych ulicach

Dybalski zauważył. że podobne rozwiązanie drogowcy wdrożyli w zeszłym tygodniu wzdłuż południowej jezdni Koszykowej.

- Sporo ulic właśnie teraz zyskuje miejsca postojowe na jezdni lub to parkowanie jest przenoszone z chodnika na jezdnię, przy okazji wyznaczania zmian w organizacji ruchu związanych z wdrożeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, na przykład na Broniewskiego na Żoliborzu czy na Mochnackiego na Ochocie - podkreślił rzecznik ZDM.

Przypomniał też, że w ubiegłym roku parkowanie z chodników na jezdnię drogowcy przenieśli m.in. na Ludnej, Odyńca, nowej Górczewskiej, Wybrzeżu Kościuszkowskim czy w alei Zjednoczenia.

Czytaj także: