Chodzi o planowane otwarcie drogowych węzłów Ursynów Zachód oraz Ursynów Wschód, zanim gotowy będzie tunel pod dzielnicą w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy.
Burmistrz dzielnicy stwierdził, że tiry mogłyby wjechać na POW dopiero po oddaniu do użytku tunelu na Ursynowie, co według informacji od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad miałoby nastąpić wczesną wiosną 2021 r. - Wpuszczenie tirów teraz oznaczałoby permanentny korek i nie ma na to zgody ani dzielnicy, ani władz miejskich – podkreślił Kempa.
Sprzeciw radnych Ursynowa
Jak wskazał, w drugiej połowie października mają się odbyć spotkania przedstawicieli władz miejskich z GDDKiA. Będą one dotyczyły między innymi planów przeprowadzenia ruchu tranzytowego z Południowej Obwodnicy Warszawy przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa. Sprzeciwiła się temu Rada Dzielnicy Ursynów. - Miasto i GDDKiA umówiły się na próbę wypracowania rozwiązań satysfakcjonujących obie strony w okresie maksymalnie dwóch miesięcy – poinformował Kempa.
Według burmistrza, udostępniony powinien zostać odcinek POW pomiędzy węzłem Przyczółkowa a węzłem Patriotów. Jak uzasadnił, to przejściowe rozwiązanie zagwarantowałoby mieszkańcom przeprawę mostową od stycznia 2021 r. - Ponadto kierowcy jadący z Berlina do Moskwy nie będą wjeżdżali na nieprzystosowane do takiego natężenia ruchu ulice Ursynowa, Mokotowa i Wilanowa. Powinni oni korzystać z dotychczasowej sieci dróg krajowych. Zostanie też w ten sposób dotrzymana umowa społeczna pomiędzy inwestorem (GDDKiA – red.) a mieszkańcami, którzy począwszy od 2013 roku byli zapewniani, że trasa ze względów bezpieczeństwa będzie oddana dla ruchu tranzytowego tylko w całości – wyjaśnił.
"Miastu zależy na bezpieczeństwie mieszkańców"
Jak podkreśla rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka, miasto również jest przeciwne pomysłowi prowadzenia ruchu tranzytowego. - Przekładałoby się to na ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zablokowanie ruchu lokalnego w dzielnicy Ursynów. Nie ma na to naszej zgody. Odbyło się spotkanie przedstawicieli UM Warszawa z przedstawicielami GDDKiA, mamy nadzieję, że po tym spotkaniu uda nam się wypracować kompromis. Miastu zależy przede wszystkim na bezpieczeństwie mieszkańców i niepowodowaniu zakorkowania tej części miasta - zaznaczyła.
Małgorzata Tarnowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewniła, że "GDDKiA nigdy nie planowała prowadzenia ruchu tranzytowego istniejącym układem ulic lokalnych Ursynowa".
Z kolei jak pisaliśmy, pod koniec sierpnia do stołecznego Biura Polityki Mobilności i Transportu wpłynęło pismo od firmy Astaldi, wykonawcy ursynowskiego odcinka POW, które dotyczyło czasowej organizacji ruchu. Miałaby ona zapewnić przejezdność pomiędzy węzłami Ursynów Wschód i Ursynów Zachód, z pominięciem tunelu, którego otwarcie zapowiadane jest na drugi kwartał 2021 roku. Tymczasowy układ zakłada puszczenie ruchu z trasy S2 "awaryjnym" objazdem przez ulice Indiry Gandhi oraz Rosoła.
Południowa obwodnica Warszawy to odcinek drogi ekspresowej S2 o długości 18,5 kilometra. Koszt inwestycji wynosi 4,4 miliarda złotych.
Autorka/Autor: mp/ran
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA