Aktywiści przekonują, że jeśli Krucza zostanie przebudowana zgodnie z obecnym planem, może to doprowadzić do konfliktów pomiędzy pieszymi a rowerzystami. Apelują o przeprowadzenie konsultacji. Drogowcy oceniają z kolei, że konsultacje przedłużyłby przygotowania do prac nawet o rok.
Ratusz planuje zwęzić ulicę Kruczą na odcinku między Alejami Jerozolimskimi i ulicą Piękną do jednego pasa, a na środku ma powstać szeroki deptak wśród zieleni. Aktywiści chcą, aby zmiany wprowadzono po konsultacji z mieszkańcami. Zakończyli właśnie zbiórkę podpisów pod petycją w tej sprawie. Zebrali ich ponad tysiąc. W poniedziałek przed stołecznym ratuszem odbyła się konferencja w tej sprawie.
Chodzi o brak ścieżki rowerowej
- Konsultacje społeczne to podstawa demokratycznego samorządu oraz narzędzie, za pomocą którego mieszkańcy mają wpływ na swoje miasta. W sprawie placu Pięciu Rogów mieliśmy prawo się wypowiedzieć. Tego samego oczekujemy przy przebudowie prawie kilometrowej ulicy w centrum Warszawy - zaapelował członek stowarzyszenia Młodzi Razem (młodzieżówka partii Razem - red.) Kamil Kuzak. - Przebudowa powinna służyć mieszkańcom, nie politykom do przecinania wstęg przed wyborami - dodał.
Aktywiści zwracają uwagę na to, że planowana przebudowa może prowadzić do konfliktów wśród uczestników ruchu. Chodzi głównie o brak wyznaczonej ścieżki rowerowej.
Chcą uniknąć konfliktu rowerzystów z pieszymi
- Jeżeli Krucza ma być przyjazna dla pieszych w każdym wieku, to obowiązkiem projektantów jest wprowadzenie takiej organizacji ruchu, która zapewni bezpieczeństwo wszystkim mieszkańcom. Ufamy, iż zespół fachowców z warszawskiego ratusza potrafi zweryfikować projekt tak, aby uniknąć konfliktów rowerzystów z pieszymi - mówił członek stowarzyszenia Zielone Mazowsze Marek Smyk.
Zdaniem aktywistów ostateczny projekt powinien uwzględnić wszystkie propozycje padające w dyskusji.
- Zdania wśród mieszkańców są podzielone. Wiele osób mówi, że dla nich ten deptak jest w porządku. Natomiast inni uważają, że taki deptak na środku ulicy nie ma sensu, bo pomimo tego, że będzie tam zieleń, to w otoczeniu będzie pełno spalin. Dlatego składamy ten wniosek, żeby mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w wielu kwestiach, na przykład co z miejscami dla aut dostawczych, chcą też zachowania obecnej zieleni, boją się, że zostanie ona wycięta - powiedział Kamil Kuzak.
Nowe pomysły
- Jezdnia wraz z chodnikami ma ograniczoną przestrzeń i dlatego jej planowanie powinno uwzględniać różnorakie głosy. Pojawia się wiele ciekawych pomysłów na zmianę tej przestrzeni, takie jak poszerzenie bocznych chodników czy dodanie dwóch ścieżek rowerowych w każdym z kierunków jazdy. Być może powstanie środkowej wysepki nie jest optymalnym rozwiązaniem i dlatego chcemy o tym dyskutować - dodał Eryk Baczyński ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.
Podczas konferencji głos zabrała również posłanka partii Razem Magda Biejat, która zaznaczyła, że mieszkańcy Kruczej często dowiadywali się o planie przebudowy, dopiero podpisując się pod wnioskiem. - Większość wyrażała poparcie dla zmian dostosowujących ulicę do potrzeb pieszych, jednak wszyscy domagali się dialogu z miastem. Te przeszło tysiąc podpisów, to wyraźny apel mieszkańców o wysłuchanie ich głosu - podkreśliła.
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie Łukasz Puchalski w rozmowie z "Gazetą Stołeczną" ocenił, że konsultacje, o które upominają się aktywiści, przedłużyłyby przygotowania do przebudowy Kruczej nawet o rok. Od sierpnia trwa wyłanianie firmy, która przygotuje dokumentacje projektową. Ma to zrobić w 16 miesięcy od podpisania umowy. Osobno z kolei ma być ogłoszony przetarg na wykonawcę samych prac.
Według koncepcji ratusza środek jezdni zajmie szeroki na kilkanaście metrów pieszy pasaż, zacieniony szpalerami wysokich drzew. Auta pojadą jednopasmowymi jezdniami po obu stronach pasażu. Skrzyżowania z ulicami poprzecznymi nie będą przejezdne, w zamian na odcinku od Pańskiej do Alej Jerozolimskich pojawią się zawrotki.
Jak zapewniał ratusz, po metamorfozie Krucza ma być przestrzenią "przyjazną dla wszystkich oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii". W ramach przebudowy powstaną brakujące przejścia dla pieszych (od wielu lat apelowali o nie mieszkańcy Śródmieścia).
Przebudowa powinna zacząć się w 2023 roku.
CZYTAJ WIĘCEJ: Krucza zmieni się w zielony pasaż
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZDM