To miejsce potrzebuje ścieżki. "Rowerzyści jeżdżą po zebrze"

Rowerzyści na pasach
Źródło: Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Wraz z nadejściem wiosny rowerzyści coraz chętniej wyjeżdżają na ulice. Widać to chociażby przy rondzie Waszyngtona. W ciągu godziny kilkudziesięciu pokonywało to miejsce. Decydowali się jednak na łamanie prawa i przejeżdżali przez zebrę.

Sytuację przy rondzie Waszyngtona obserwował w poniedziałek rano reporter tvnwarszawa.pl. – Rowerzystów jest sporo. W ciągu godziny naliczyłem około 30, którzy łamali przepisy i przejeżdżali przez pasy – relacjonuje Tomasz Zieliński, reporter tvnwarszawa.pl.

Nasz reporter zarejestrował też niebezpieczne sytuacje. Na filmie widać, jak jeden z rowerzystów wjeżdża - na zielonym świetle - na pasy i o mały włos nie wpada pod koła taksówki, która w ostatniej chwili się zatrzymuje. Za chwilę kolejny rowerzysta przejeżdża tuż przed autobusem. Przy skręcie w prawo - z al. Zielenieckiej na most Poniatowskiego - kierowcy mają "zieloną strzałkę". Wjazd rowerzystów na pasy powoduje więc niebezpieczne sytuacje.

A to dopiero początek wiosny. Gdy zrobi się cieplej, ruch rowerowy na tej trasie będzie jeszcze większy.

Ważne dla rowerzystów

Rowerzyści najwyraźniej wolą nie ryzykować jazdy po ruchliwym rondzie. Ale to miejsce jest wyjątkowo oblegane – to jedna z głównych tras łączących obie Pragi czy prowadząca na most Poniatowskiego i drugą stronę rzeki.Z ronda korzystają też chętnie rowerzyści, którzy chcą dostać się do parku Skaryszewskiego. Do tego przy Stadionie Narodowym jest stacja Veturilo.Niewątpliwie sytuacje poprawiłaby ścieżka lub droga rowerowa. Zarząd Dróg Miejski zapewnia, że jedną ma w najbliższych planach.

Wzdłuż al. Waszyngtona

- Najprawdopodobniej w przyszłym roku powstanie droga rowerowa wzdłuż al. Waszyngtona, pomiędzy rondem Wiatraczna a stacją Veturilo przy Stadionie Narodowym. Będzie też przebiegała przez przejście dla pieszych wzdłuż al. Zielenieckiej - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.A czy jest szansa na wytyczenie pasów dla rowerów przebiegających przez pozostałe jezdnie ronda Waszyngtona? – Nie mamy ich w planach, ale na bieżąco reagujemy na potrzeby związane z rozwojem infrastruktury rowerowej. Jeżeli pozwalają na to przepisy i bezpieczeństwo rowerzystów staramy się uwzględniać budowę kolejnych dróg czy pasów – zaznacza Gałecka.I przywołuje statystyki. - Przez wiele lat nie budowano pasów rowerowych, nadrabiamy zaległości z lat 90. Obecnie mamy 463 kilometry infrastruktury: chodzi o drogi, ścieżki i pasy. W tym roku planujemy wykonać kolejnych 80 kilometrów - dodaje rzeczniczka.ran/sk

Czytaj także: