Pod koniec listopada na Ochocie zawrzało. Dzielnicowi radni, motywując swoją decyzję "istotnym interesem społecznym" zwrócili się do stołecznego Zarządu Dróg Miejskich o zlikwidowanie dopiero co wytyczonego, 600-metrowego buspasa na Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Powód? Korki. Według samorządowców, zlikwidowanie buspasa byłoby korzystne dla pieszych i zmotoryzowanych.
ZDM od razu na pomysł patrzył nieprzychylnie, teraz jednak pojawił się komentarz ratusza.
"Stanowisko pozbawione merytorycznego uzasadnienia"
Stołecznych urzędników do tablicy wywołał radny Warszawy Marek Szolc (Nowa Lewica), który w tej sprawie przygotował interpelację. Jak czytamy w piśmie, zwrócił się do ratusza z wnioskiem o to, by nie przychylać się do stanowiska rady dzielnicy Ochota". "Stanowisko rady dzielnicy wydaje się pozbawione jakiegokolwiek merytorycznego uzasadnienia i zrozumienia dla prowadzenia polityki zrównoważonej mobilności w mieście. W Warszawie liczba i długość buspasów jest obecnie niewystarczająca i likwidowanie jakichkolwiek z nich będzie sprzeczne z celami transportowymi i klimatycznymi, które chce osiągać miasto" - napisał.
Na interpelacje odpowiedział sekretarz miasta Włodzimierz Karpiński. Jak zaznaczył, do pomysłu dzielnicowych samorządowców odnosi się "negatywnie". Pokreślił, że budowanie buspasów to dla miasta jeden z priorytetów. "Działanie to jest zgodne także z celami klimatycznymi, jakie sobie postawiliśmy w walce o czyste powietrze i poprawę warunków życia mieszkańców" - napisał.
Zapewnił przy tym, że wkrótce pojawią się kolejne odcinki, na których zostanie uprzywilejowana komunikacja autobusowa.
Nowe buspasy w Warszawie: lokalizacje
Jak zapowiada ratusz, kolejne buspasy są planowane na: Modlińskiej – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 kilometrów; Czerniakowskiej - na odcinku od Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 kilometrów; Dolina Służewiecka i al. gen. W. Sikorskiego – na odcinku od ulicy Nowoursynowskiej do Jana III Sobieskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 4 kilometrów; Puławskiej – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 kilometrów; Łopuszańskiej – na odcinku od torów WKD do ulicy Orzechowej, w obu kierunkach, o długości ok. 2 kilometrów; Marynarskiej – od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej – w jednym kierunku, o długości ok. 2,5 kilometra.
Trwają też za to intensywne prace nad buspasami, które usprawnią funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasie remontu estakad Trasy Łazienkowskiej: na Krzyckiego – od Wawelskiej do Filtrowej, w jednym kierunku, o długości ok. 300 metrów; na Ostrobramskiej – od Lotniczej do Przyczółka Grochowskiego, w jednym kierunku, o długości ok. 3 kilometrów; w al. Stanów Zjednoczonych – od ronda Wiatraczna do Przyczółka Grochowskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 2 kilometrów.
Urzędnicy przypominają, że wytyczanie pasów autobusowych na czas dużych inwestycji miejskich zapoczątkowano wraz z rozpoczęciem budowy drugiej linii metra. Od początku budowy podziemnej kolei udostępniono pasażerom pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego buspasy na Pradze-Północ, Targówku, Woli i Bemowie o łącznej długości ok. 30 kilometrów. Ratusz planuje, że jeden z pasów – na Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka, na odcinku Dźwigowa - Karolkowa, w obu kierunkach – zostanie utrzymany także po zakończeniu budowy.
Autorka/Autor: kz/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl