Jak przekazała spółka PKP PLK, pociągi z Warszawy do Otwocka dojadą 15 sierpnia. Natomiast z Otwocka do Pilawy po jednym torze pojedziemy od września, a po dwóch - od grudnia.
Jak zapewniają kolejarze, montaż nowych rozjazdów idzie zgodnie z planem. Ponadto wykonano już nową konstrukcję pierwszego peronu (dwa wybudowano w ubiegłym roku). Platforma jest wyższa i została wyposażona w długą wiatę, ławki oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także tablice systemu informacji pasażerskiej. Jak zapowiada PKP PLK, nowy peron zostanie udostępniony pasażerom we wrześniu.
Prace toczące się w Otwocku to m.in. element likwidacji "wąskiego gardła" na trasie kolejowej między tym miastem a Pilawą. Kolejarze przekazali, że pociągi na odcinku Otwock-Pilawa pojadą po dwóch torach od grudnia. Natomiast ruch po jednym torze wróci już 30 sierpnia. Na tym odcinku pasażerowie przez ponad rok byli skazani na zastępczą komunikację autobusową.
Nowe wiadukty
W samym Otwocku kończy się przebudowa wiaduktów kolejowych przy ulicy Orlej. Dwie nowe konstrukcje powstały w miejscu kilkudziesięcioletnich. Na wiaduktach położono tory oraz zamontowano część sieci trakcyjnej. Pod wiaduktami gotowe jest odwodnienie i układany asfalt. Prace zakończą się wraz z przywróceniem ruchu jednotorowego.
Jak dodają kolejarze, nowy wiadukt budowany jest z kolei na ulicy Żeromskiego. "Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i zapewni lepszą komunikację. Obecnie roboty koncentrują się przy budowie ostatniego segmentu konstrukcji. Kierowcy nową trasą pojadą wiosną przyszłego roku" - przekazała spółka PKP PLK.
Warszawa-Lublin
Wszystkie prace prowadzone są w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I", którego wartość to ponad 3,5 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Modernizacja trasy kolejowej z Warszawy do Lublina ma już dwuletnie opóźnienie. Jak informowała spółka PKP PLK, wpływ na to miały m.in.: zejście z placu budowy generalnego wykonawcy robót w 2018 roku, likwidacja niezidentyfikowanych kolizji oraz dołączenie do projektu budowy łącznicy między liniami 7 i 68. Kolejarze przekonują, że po zakończeniu prac podróż z Warszawy do Lublina będzie trwała około półtorej godziny, a pociągi rozwiną prędkości do 160 km/h. Obecnie przejechanie 175-kilometrowego odcinka z Warszawy Centralnej do Lublina Głównego zajmuje nieco ponad trzy godziny.
Dodatkowe tory do Wawra
PKP PLK przygotowuje się do drugiego etapu prac na linii Warszawa-Lublin, w ramach którego zaplanowana jest modernizacja dwóch istniejących torów od Warszawy Wschodniej do stacji Warszawa Wawer oraz budowa dwóch dodatkowych dalekobieżnych od Gocławka do Wawra. W kwietniu ogłoszono przetarg na wykonawcę tych prac. Dwa dodatkowe tory miały pojawić się także na dalszym odcinku linii aż do Otwocka, ale tę część inwestycji odłożono w czasie.
Jak poinformował branżowy portal rynek-kolejowy.pl, ostatniego dnia lipca otwarto oferty. Zamawiający przeznaczył na realizację zadania 637,2 mln zł brutto. Wpłynęło aż 11 ofert, jednak żadna nie mieści się w założonym kosztorysie.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK