Pięć wizji ul Kondratowicza przedstawiły zespoły architektów. W koncepcjach nie brakowało pomysłów na zwężenie ani propozycji nowej zabudowy. Niektórym z mieszkańców biorących udział we wtorkowej dyskusji nie przypadło to do gustu.
Według zapowiedzi władz miasta, do 2020 roku przy Kondratowicza mają powstać dwie stacje metra – przy ulicy Rembielińskiej i dzielnicowym ratuszu. Zmiany czekają również samą ulicę (podobnie jak stało się ze Świętokrzyską podczas budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki). Z wyprzedzeniem zabrano się więc za pracę nad przyszłym wyglądem Kondratowicza. Warsztaty urbanistyczno-architektoniczne przeprowadził warszawski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich. Swoje koncepcje przygotowało pięć zespołów.
Następna Stacja Miasto
"Następna Stacja Miasto" przewiduje trzy centra o różnej specyfice, połączone ciągiem ulicy Kondratowicza. Na zachodnim krańcu, przy skrzyżowaniu z Rembielińską, miałaby powstać niższa, pawilonowa zabudowa, odświeżony bazarek, a przy skrzyżowaniu z ulicą św. Wincentego, gdzie jest ratusz, architekci wymyślili małe centrum biznesowe z kilkoma mniejszymi i większymi wieżowcami.
"Dwa centra połączy rozrywkowy pasaż wzdłuż Parku Bródnowskiego: odświeżone pawilony na północ od Kondratowicza, na południe ciąg obiektów kulturalnych, sportowych i gastronomicznych" – przekonują.
I dodają, że Kondratowicza powinna zostać zwężona. "Najbardziej palący problem parkowanie rozwiążemy przez położenie nacisku na parkowanie równoległe wzdłuż ulic wewnętrznych, dodanie parkingów podziemnych pod nowymi inwestycjami, parkingów półpodziemnych, zakopanych pod miejskimi skwerami i wolnostojących, niskich parkingów silosowych" - zapowiadają autorzy.
Powiązanie rozwiązaniem – Kondratowicza
Głównym celem koncepcji "Powiązanie rozwiązaniem – Kondratowicza" jest zwężenie jezdni, uspokojenie ruchu i wyznaczeniu trzech placów, przylegających do ulicy: przed urzędem dzielnicy, pawilonami usługowymi, między ulicami Łabiszyńska i Chodecką, oraz przed kościołem. Uzupełnieniem ma być nowa zabudowa.
"Docelowo krańce powinny stać się ważnymi węzłami przesiadkowymi dla stacji metra, pomiędzy którymi ulica o ograniczonym ruchu funkcjonowałaby jako miejsce spotkań i codziennych aktywności. W tym celu należy ułatwić przesiadki dzięki zbliżeniu do siebie przystanków" - przekonują autorzy tej pracy. Proponują też uporządkowanie targowiska i rewitalizację parku wraz z wprowadzeniem nowych pawilonów.
"Rozwiązaniem deficytu miejsc parkingowych będzie wyznaczenie dodatkowych stanowisk na ulicach przyległych. Wychodząc naprzeciw obawom dotyczącym większej liczby aut po otwarciu metra, postulujemy zlokalizowanie parkingów P+R w pobliżu stacji PKP Warszawa Toruńska i skomunikowanie za pomocą tramwaju bądź przedłużenia metra. Proponujemy także uzupełnienie zieleni i wprowadzenie szpalerów drzew wzdłuż ulicy" - informują.
Utopia Bródno
Najważniejszym elementem projektu "Utopia Bródno" jest stworzenie rozległego centrum usługowo-handlowego, wzdłuż ulic Rembielińskiej i Kondratowicza. "Wybudowanie obiektów usługowych, handlowych i biurowych istotnie zwiększy liczbę miejsc pracy. Pozwoli to na skrócenie odległości pokonywanej przez mieszkańców pomiędzy mieszkaniem a pracą, a także zwiększy atrakcyjność dzielnicy dla nowych mieszkańców" – twierdzą pomysłodawcy. Przekonują też, że przedszkola, szkoły, ośrodki zdrowia, biblioteki i domy kultury (kluby osiedlowe) i obiekty sportowe są na Bródnie prawidłowo rozmieszczone. Ale brakuje obiektów handlowych, a większość istniejących cechuje się niskim standardem.
Co jeszcze proponują? "Atrakcyjna część terenu została przeznaczona na bazar, co zapewni możliwość udziału w wymianie rynkowej (również) sprzedającym i kupującym, dla których inne warianty handlu byłyby niedostępne ze względu na koszty" – opisują projekt.
Kondratowicza – Nowy Świat
"Kondratowicza – Nowy Świat" to koncepcja, która przewiduje ograniczenie ruchu przelotowego i napływowego, a planowane zwężenie jezdni ul. Kondratowicza ma zniechęcić do traktowania jej jako ciągu tranzytowego. Architekci mówią też o ukształtowaniu reprezentacyjnego placu przed urzędem dzielnicy Targówek, placu akcentującego wejście do Parku Bródnowskiego oraz eleganckiej przestrzeni „mentalnej” przed kościołem św. Włodzimierza. Postulują też, by zrezygnowano z lokalizacji planowanych w parkingów P&R. "Rekomenduje się przeanalizowanie wydłużenia II linii Metra do stacji Warszawa Toruńska. Zapewni to lepszą integrację transportu zbiorowego po praskiej stronie oraz przyczyni się do zwiększenia dostępności Bródna dla lokalizacji usług i budowy nowoczesnego Centrum Międzydzielnicowego" – przekonują. Chcą też poprawić sytuację parkingową mieszkańców przez lokalizację zatok postojowych wzdłuż zawężanych ulic dojazdowych i wytworzenie niewielkich placów parkingowych.
Międzymetrze
Z kolei w projekcie "Międzymetrze" przewidziano wprowadzenie różnego rodzaju zabudowy (na przykład punktowce, liniowce). Zaproponowano nowe budynki mieszkaniowe z garażami podziemnymi i usługami w parterach, ale też biurowce. Proponują też wyprowadzenie pojazdów z wnętrz osiedlowych kwartałów, aby stworzyć dla nich miejsca w garażach. Ich zdaniem bazarek przy kościele powinien zmienić się w otwartą halę targową z parkingiem podziemnym.
"Przy nowoprojektowanym placu przy ul. Chodeckiej powstanie nowy budynek Ratusza a miejsce po starym (zbyt ekstensywnie wykorzystującym teren) zastąpi wysoki budynek mieszkaniowy oraz parking typu Park&Ride zapewniający parkowanie dla osób przesiadających się z samochodów do metra" – przekonują projektanci. W sąsiedztwie Parku Bródnowskiego, w miejscu wielkiego parkingu na przedłużeniu ul. Łabiszyńskiej, zaproponowano nowy obiekt - pod zielonym dachem pawilonu, znajdzie się oferta dla wszystkich grup wiekowych.
Na razie dyskusje
We wtorek w urzędzie dzielnicy Targówek odbyła się dyskusja nad pracami. – Niektórzy biorący w niej udział mówili, że boją się zwężenia ulicy Kondratowicza. Podkreślali, że trzeba dbać o zieleń, która jest w okolicy. Niekoniecznie podobał im się również pomysł nowej zabudowy – mówi tvnwarszawa.pl Marek Mikos, dyrektor biura architektury w ratuszu.
I podkreśla, że przedstawione wizje, nie są projektami realizacyjnymi. Mają służyć dyskusji. – Oddział warszawski SARP z zespołem ekspertów przedstawi propozycje rozwiązań. Będziemy o nich rozmawiać z burmistrzem dzielnicy, władzami stolicy i Metrem Warszawskim, żeby powstała koncepcja wynikowa – zapewnia Mikos. Jak zaznacza, trzeba ją będzie również przymierzyć do planu miejscowego dla tego rejonu. Na razie nie chce jednak zdradzać, kto stworzy ostateczny projekt dla ulicy Kondratowicza.
ran/r
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe