Nowe wzory miejskich biletów ZTM zaprezentował we wtorek. Mają wejść do obiegu 16 sierpnia, razem z nową taryfą, która wiąże się z podwyżkami cen. Wraz z nowymi biletami, ZTM wprowadzi też nowe logo.
Bilety muszą się odróżniać
Po tym, jak pokazaliśmy nowe bilety na tvnwarszawa.pl, posypały się komentarze pasażerów. Większość pyta o koszty tej operacji. Internauci pytają też o to na oficjalnym profilu Zarządu Transportu Miejskiego w serwisie społecznościowym Facebook. A ZTM odpowiada.
- Decyzja jest nieodwołalna - zastrzega autor odpowiadający w imieniu ZTM. - Nowe bilety muszą się odróżniać od tych obowiązujących obecnie. Nowy wygląd zwróci bardzo wyraźnie uwagę także na nowe ceny - tłumaczy.
Logo z serwetki
Emocje budzi też nowe logo ZTM. - Stare powstało namazane długopisem na serwetce tylko dlatego, że musiało być. Uważamy, że było zbyt skomplikowane i nieprzystające do dzisiejszych standardów informacji wizualnej. Nie można powiedzieć, że się podobało pasażerom. Protestów nie było tylko dlatego, że się "opatrzyło" - przekonuje ZTM.
Urzędnicy wyjaśniają też, że nowe logo zaprojektował grafik ZTM, który nie dostał za to dodatkowych pieniędzy. Wybrane zostało przez kierownictwo ZTM. Na pytanie, czemu nie włączono w tę procedurę warszawiaków, urzędnik odpowiadający za profil ZTM odpowiada: - Żadna firma nie zdecyduje się na powierzenie wyboru logotypu swoim klientom.
Ile to kosztuje?
Jak przekonuje ZTM, wymiana logo nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów. Będzie przeprowadzona stopniowo, w ramach rutynowych napraw. - Stare logo będzie wycofywane stopniowo, wraz z naturalną wymianą czy odnową miejsc, gdzie jest umieszczone. W efekcie przez jakiś czas będą widoczne dwa logotypy - podkreśla rzecznik ZTM.
- Znaki graficzne umieszczone na wiatach będą wymieniane stopniowo. Wiele wiat już niedługo zostanie wymienionych w ramach Projektu Przystanek dla Warszawy. Na pozostałych stare logo zostanie zastąpione nowym w czasie np. zmiany nazwy przystanku - dodaje.
Jednorazowy za 3,60
Od 16 sierpnia cena jednorazowego biletu wzrośnie z 2,80 zł do 3,60 zł, dobowego z 9 zł do 12 zł, a 30-dniowego z 78 zł do 90 zł, a 90-dniowego z 196 do 220 zł. Po 16 sierpnia za 30-dniowy bilet na okaziciela mamy zapłacić 180 zł (teraz 140 zł), za 90-dniowy za okaziciela 450 zł (teraz 360 zł). Popularny bilet 20-minutowy zdrożeje z 2 zł do 2,60 zł.
Zmiana logo to początek kampanii informacyjnej na temat podwyżki.
roody/par
Źródło zdjęcia głównego: | Fakty TVN