Inwestycja w Ząbkach może być wzorem dla tych w Warszawie, gdzie niemal każda poważna budowa kończy się z opóźnieniem. Umowę na tunel łączący północną i południową część miasta podpisano w październiku 2012. Ustalono w niej, że przejazd ma być gotowy w październiku 2014 roku.
Dobra współpraca, łagodna zima
- Na ukończenie inwestycji z wyprzedzeniem wpłynęło przede wszystkim jej dobre przygotowanie, a także świetna współpraca pomiędzy inwestorem, czyli miastem a wykonawcą i innymi instytucjami – mówi tvnwarszawa.pl Robert Perkowski, burmistrz Ząbek.
Robotnikom sprzyjała też łagodna zima, dzięki której prace toczyły się bez przerwy.
Dla kierowców, rowerzystów i pieszych
W ramach inwestycji za niemal 29 mln zł wybudowano tunel dla aut oraz oddzielny ciąg dla pieszych i rowerzystów. Pojawiły się też windy, które ułatwią osobom niepełnosprawnym dostęp do peronów. Jak podaje wykonawca, firma Skanska, prace objęły także przebudowę systemu odwodnienia, sieci gazowych, wodociągowych, sanitarnych, elektrycznych, elektrycznych oraz wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Wyzwaniem było zgranie w odpowiednim czasie przebudów infrastruktury podziemnej kolidującej z budowanym tunelem oraz wykonanie ścian szczelinowych i zrobienie tego wszystkiego pod ciągłym ruchem pociągów – komentuje Bartosz Baran z firmy Skanska.
Budowlańcy zmagali się także z wszechobecną wodą. Aby się obniżyć jej poziom wykonali sześć studni depresyjnych, które pompowały wodę przez całą dobę.
Tunel pod torami kolejowymi został wykonany na odcinku od ulicy Orlej do ulicy Wojska Polskiego.
Tunel w Ząbkach gotowy
Projekt tunelu w Ząbkach
b//ec
Źródło zdjęcia głównego: Skanska