Zamkną linię średnicową? Metro rozmawia z kolejarzami

Budowa stacji Stadion Narodowy
Budowa stacji Stadion Narodowy
Źródło: metro.waw.pl
Aż na cztery miesiące budowniczowie metra chcieli zamknąć linię średnicową. Wszystko przez budowę przejścia podziemnego prowadzącego do stacji Stadion Narodowy. Kolejarze na tak długie zamknięcie zgodzić się jednak nie chcą.

Problemów przysparza jedno z planowanych wejść na powstającą stację centralnego odcinka II linii metra. Miałoby się znaleźć przy budynku dworca Stadion, po drugiej stronie nasypu kolejowego.

"Nie wchodzi w grę"

Jak pisze "Rynek Kolejowy", żeby połączyć je przejściem podziemnym ze stacją, AGP Metro - wykonawca podziemnej kolejki - musi przekopać się pod torami. Budowniczowie metra chcieli prowadzić prace przez cztery miesiące. W tym czasie zamknięte byłyby wszystkie tory na linii średnicowej (podmiejskie i dalekobieżne). Na to zgodzić nie chcą się kolejarze.

- Zaproponowane przez wykonawcę metra rozwiązania metra nie wchodzi w grę, bo wtedy żaden pociąg nie przejeżdżałby przez centrum - mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. - Z drugiej strony musimy zamknąć linię podmiejską w okresie wakacyjnym na dwa miesiące w związku z remontem torów podmiejskich na moście średnicowym, więc zaproponowaliśmy, że prace mogą toczyć się w tym czasie. Ale bez wyłączenia ruchu dalekobieżnego - dodaje.

Szukają rozwiązania

AGP Metro zapewnia, że nadal rozmawia z kolejarzami. – Szukamy sposobu, który pozwoli te prace zrealizować – zapewnia Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro. – Szukamy też rozwiązania uwzględniającego, że nasyp w tym miejsc jest w słabym stanie technicznym – dodaje.

- Nasyp jest w dobrym stanie, można po nim jeździć. Wystąpiło jednak jego osłabienie w miejscu, gdzie były prowadzone prace przez wykonawcę metra. Ale nie wiążemy tych dwóch rzeczy bezpośrednio – odpowiada Krzysztof Łańcucki.

Największa stacja II linii

Stacja Stadion jest pierwszą stacją centralnego odcinka drugiej linii metra, na której rozpoczęły się prace wykończeniowe. Kubatura całej stacji to 105 tys. metrów sześciennych. Ziemię z niej musiało wywozić ok. 11 tysięcy ciężarówek. Będą tu dwa perony, bowiem ze Stadionu od linii w kierunku Bródna w przyszłości mają odchodzić tory na Gocław. Stacja jest głęboka na 14 metrów (do poziomu główki szyny).

Stadion ma być jedyną na centralnym odcinku II linii metra, gdzie do poziomu peronów będą docierały promienie słońca. Do sąsiadującego ze stacją Stadionu Narodowego mają nawiązywać motywy sportowe plan przewiduje np. rysunki biegaczy oraz koszykarzy.

Budowa stacji Stadion

II linia metra

Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Oficjalna data zakończenia inwestycji to 2014 r. Jest opóźnienie. Czytaj więcej na ten temat.

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

ran/par

Czytaj także: