Z Warszawy Głównej znów odjedziemy pociągiem

Warszawa Główna
Warszawa Główna
Źródło: Wistula / Wikimmedia Commons (CC BY 3.0)
Nieczynna od dwóch dekad Warszawa Główna znów ma być stacją kolejową. Kolejarze ogłosili właśnie przetarg na przebudowę dworca. Prace mają się zakończyć do 2020 roku i pochłonąć 69 mln zł.

Dzięki przebudowie możliwa będzie obsługa pociągów jadących do Warszawy od strony zachodniej (przede wszystkim z kierunku Radomia).

Warszawa Główna jest położona przy Towarowej 3 na Ochocie. Jej tory i perony są nieczynne od 20 lat. Zarosły krzewami i są przeznaczone do rozbiórki. Po remoncie stacja ma być wyposażona w dwa zadaszone perony o długości 350 metrów. PLK zamontują tu też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjną.

Ponadto, na co zwraca uwagę portal rynek-kolejowy.pl, układ torowy od strony południowej ma być tak zaprojektowany, aby zapewnić w przyszłości możliwość dosunięcia projektowanych torów linii średnicowej do torów stacji Warszawa Główna. "Nowa stacja kolejowa zaprojektowana będzie w zagłębieniu na poziomie zbliżonym do linii średnicowej" - podaje portal.

Kładka i ścieżka dla rowerów

Inwestycja przewiduje też budowę nowej kładki dla pieszych ze ścieżką rowerową, która połączy od strony zachodniej perony stacji Warszawa Główna z ul. Kolejową i Al. Jerozolimskimi.

Zgodnie z deklaracjami kolejarzy, odnowiona stacja ma stać się w przyszłości węzłem komunikacyjnym łączącym różne środki transportu. Pomoże też w organizacji ruchu podczas przebudowy linii średnicowej, choć - jak twierdzą PLK – nie jest niezbędna sprawnego przeprowadzenia prac.

"Projektuj i buduj"

Przetarg ogłoszono w systemie "projektuj i buduj". Wybrany wykonawca będzie musiał nie tylko wykonać projekt, ale też opracować całą dokumentację i uzyskać niezbędne pozwolenia, które potem umożliwią mu prace budowlane. Termin składania ofert upływa 12 czerwca.

Według szacunków PLK, prace będą kosztować 69 mln zł netto. W ocenie zgłoszeń ważne kryterium stanowić będzie cena (60 proc.). Oprócz tego, kolejarze będą zwracać uwagę na doświadczenie wykonawcy (20 proc.) i możliwość skrócenia terminu realizacji prac (20 proc.). Zgodnie z planem, wykonawca będzie miał 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.

Siedziba muzeum

W latach 1945–1965 pełniła funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. Zmieniło się to w latach 60. Rozbudowano warszawską linię średnicową i część pociągów zaczęła kursować pomijając Warszawę Główną.

Dekadę później ruch został ograniczony jedynie do pociągów elektrycznych zmierzających w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Kielc. Decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu podjęto w 1997 roku.

Obecnie tymczasowo znajduje się tam Stacja Muzeum (czyli dawne Muzeum Kolejnictwa), która niebawem ma zostać przeniesiona do nowej lokalizacji na Odolanach.

Zobacz jak ma wyglądać nowa Stacja Muzeum:

Stacja Muzeum

Źródło: Forum Architekci / PKP
Tak ma wyglądać Stacja Muzeum
Tak ma wyglądać Stacja Muzeum
Teraz oglądasz
Ekspozycja w Muzeum Kolejnictwa - tvnwarszawa.pl
Ekspozycja w Muzeum Kolejnictwa - tvnwarszawa.pl
Teraz oglądasz

Stacja Muzeum

PAP/kw/b

Czytaj także: