Kierowcy jednośladów byli sprawcami tylko co czwartego wypadku z udziałem motocykla. To jeden z wniosków z raportu przygotowanego przez naukowców z Politechniki Warszawskiej przed wpuszczeniem motocykli na buspasy.
Raport opracowany został na prośbę Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy zastanawiają się, czy miłośnicy dwóch kółek będą bezpieczni na buspasach, na które wkrótce zostaną wpuszczeni w ramach pilotażu.
W trakcie badań naukowcy korzystali z kamer zamontowanych przy dwóch buspasach: na Trasie Łazienkowskiej i Radzymińskiej. Umożliwiały one obserwowanie motocykli na tych drogach. Badacze przeanalizowali też szczegółowo dane dotyczące wypadków przekazane przez policjantów z drogówki.
Dlaczego dochodzi do wypadków?
Naukowcy wzięli pod lupę dane o wypadkach i kolizjach z udziałem motocyklistów z ostatnich pięciu lat (2011-2016). Z tych danych wynika, że w co czwartym przypadku sprawcami byli motocykliści,w 74 procentach - pozostali kierujący.
Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem motocyklistów było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Stało się tak w ponad połowie przypadków. Pierwszeństwa nie udzielali inni kierujący motocyklistom - (91 procent) niż sami motocykliści (9 procent).
Innym powodem tego typu wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. W tym przypadku sprawcami zdecydowanie częściej byli motocykliści (73 procent) niż kierujący samochodami 27 procent).
Jeżeli chodzi o nieprawidłową zmianę pasa ruchu, po której dochodziło do zderzenia, to w 85 procentach sprawcami byli kierowcy samochodów.
"W zdarzeniach drogowych z udziałem motocyklistów zdecydowanie przeważają zderzenia boczne pojazdów, które stanowią 73 procent. W następnej kolejności są to: zderzenie się pojazdów tylne (10 procent), najechanie na pieszego (6 procent), wywrócenie się pojazdu (5 procent). Pozostałe rodzaje stanowią poniżej 2 procent" - czytamy w raporcie.
W raporcie czytamy, że motocykliści, którzy są ofiarami wypadków to ludzie młodzi. 55 procent ofiar było w wieku 21-35 lat. Zdecydowaną większość stanowili mężczyźni - 89 procent.
Liczba wypadków
W analizowanym okresie doszło do 1005 zdarzeń drogowych z udziałem motocyklistów, w tym 686 wypadków i 319 kolizji. W wyniku tych zdarzeń 50 osób zmarło, w tym 42 motocyklistów. 133 osoby zostały ciężko ranne, w tym 126 motocyklistów, a 570 osób zostało lekko rannych, w tym 510 motocyklistów.
"Ofiary śmiertelne w tych wypadkach stanowią 14 procent wszystkich ofiar śmiertelnych, ciężko ranni 17 procent, a lekko ranni 11 procent. Ofiarami są w większości sami motocykliści. Stanowią oni ok. 90 procent ofiar w wypadkach z udziałem motocykli" - czytamy w raporcie. Te dane dotyczą wszystkich odnotowanych wypadków w Warszawie, także tych, w których nie brały udziału motocykle.
Co z buspasami?
Dzięki kamerom zainstalowanym w okolicach buspasów naukowcy stwierdzili, że z odcinków przeznaczonych dla komunikacji miejskiej motocykliści korzystają bardzo często. Samochody z kolei wymijają, wykorzystując przestrzenie między pasami (głównie między drugim a trzecim). Same autobusy często wyprzedzają, w sposób niebezpieczny, bo te jadą wolniej.
"Rozrzut prędkości z jakimi poruszają się motocykle jest duży. Niestety zaobserwowano znaczne przekroczenia prędkości dopuszczalnych (prędkości odcinkowe znacznie powyżej 100 km/h), przy czym zależą one od odcinka, kierunku ruchu i pory dnia. Należy zauważyć, że prędkości motocyklistów korzystających z pasa autobusowego są niższe, niż wartości średnie obserwowane w całym przekroju" - czytamy w raporcie.
Wnioski
Autorzy raportu uważają, że wpuszczenie motocykli na buspasy poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
"Biorąc pod uwagę wyniki obserwacji przeprowadzonych na dwóch odcinkach doświadczalnych Trasie Łazienkowskiej i ul. Radzymińskiej, mając na względzie zagrożenia bezpieczeństwa motocykli wynikające z wyprzedzania się pojazdów na pasach ruchu i pomiędzy nimi oraz uwzględniając fakt niezidentyfikowania zakłóceń ruchu autobusów, rekomenduje się dopuszczenie ruchu motocykli na ww. odcinkach. Zdaniem autorów opracowania będzie to rozwiązanie bezpieczniejsze niż 'chaotyczny' ruch motocyklistów na całej jezdni (na wszystkich pasach ruchu i pomiędzy nimi)" - czytamy we wnioskach końcowych raportu.
Za projekt odpowiadał dr inż. Andrzej Brzeziński, kierownik Zespołu Inżynierii Komunikacyjnej Instytut Dróg i Mostów Wydziału Inżynierii Lądowej.
Na tvnwarszawa.pl informujemy o wypadkach z udziałem motocyklistów:
Wypadki z udziałem motocyklistów
Wypadki z udziałem motocyklistów
kz/pm/jb
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl