Wspólny bilet droższy. Nawet o połowę

Wspólny bilet zagrożony?
Wspólny bilet zagrożony?
Źródło: ZTM
Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił podwarszawskim gminom warunki utrzymania wspólnego biletu. Okazuje się, że będą musiały zapłacić za niego dużo więcej niż do tej pory.

Jak informuje ZTM, o ile są duże szanse na przedłużenie współpracy z przewoźnikami kolejowymi o tyle nieznane jest jeszcze stanowisko niektórych podwarszawskich gmin. Te na podjęcie decyzji mają czas do końca lutego, a jest się nad czym zastanawiać.

Niektóre gminy mają płacić nawet o połowę więcej niż do tej pory.

"Większe zaangażowanie samorządów, których mieszkańcy korzystają ze wspólnego biletu jest konieczne ze względu na sytuację kryzysową, w jakiej znalazła się warszawska komunikacja miejska. Ograniczone zostały wydatki na jej funkcjonowanie. Zaś wspólny bilet, z którego korzystają głównie mieszkańcy gmin podwarszawskich, jest znacznym obciążeniem dla stołecznego budżetu. Władze podwarszawskich gmin pokrywają obecnie jedynie od 27 do 40 proc. jego kosztów. I to oczywiście tylko na swoim terenie" - czytamy na stronie ZTM.

"Warunki nas zaskoczyły"

Jakiego rzędu są to kwoty? Dla czterech gmin w powiecie wołomińskim ( Ząbki, Zielonka, Kobyłka i Wołomin) wymagana przez ZTM podwyżka, to aż 47 proc. - Wyższa, nowa oferta opiewa łącznie na kwotę 678 tys. zł miesięcznie - informuje Piotr Kaczorek, rzecznik prasowy Starostwa Wołomińskiego. Do tej pory gmina płaciła 462 tys. zł.

Jak dodaje rzecznik, warunki przedstawione przez ZTM zaskoczyły władze gmin.

– Jesteśmy na etapie analizy przedstawionych warunków. Na razie nie wiem, jaką decyzję podejmiemy, ale na pewno zrobimy to na czas - zapowiada.

Otwock za wspólny bilet zapłaciłby miesięcznie o 40 tysięcy złotych więcej. – Obecnie płacimy za niego około 342 tysiące złotych miesięcznie - informuje Marta Woźniak, rzeczniczka Otwocka. - Nie chcemy z niego rezygnować, dlatego rozpoczęliśmy negocjacje z ZTM w sprawie nowych warunków finansowania. Chcemy również negocjować w tej sprawie z gminami w naszym powiecie. Nawet tymi, do których nie dociera komunikacja szynowa - dodaje.

Warunki przedstawione gminom dotyczą tylko okresu od kwietnia do czerwca.

SZCZEGÓŁOWE PROPOZYCJE ZTM NOWYCH OPŁAT NA WSPÓLNY BILET:

Pruszków i Piastów: teraz – koszt roczny ok. 5,4 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 32 proc., ok. 144 tys. zł miesięcznie. Od 1 kwietnia br. – koszt roczny ok. 5,6 mln zł, stawka 22,90 zł, udział 40 proc., ok. 187 tys. zł miesięcznie

Sulejówek: teraz – koszt roczny ok. 2,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 35 proc., ok. 62 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – koszt ok. 2,2 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 73 tys./mies.

Otwock i Józefów: teraz – koszt ok. 4,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 30 proc., ok. 104 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – koszt ok. 4,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 145 tys. zł/mies.

Jabłonna: teraz – koszt ok. 1,41 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 40 proc., ok. 47 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – koszt ok. 1,46 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 48 tys. zł/mies.

Legionowo:teraz – koszt ok. 6,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 27 proc., ok. 137 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – koszt ok. 6,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział 40 proc., ok. 212 tys. zł/mies.

Ożarów Mazowiecki: teraz – koszt ok. 5,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 40 proc., ok. 170 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – koszt ok. 5,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 177 tys. zł/mies.

Lesznowola i Piaseczno: teraz – koszt ok. 4,8 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 40 proc., ok. 160 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – koszt ok. 5 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 167 tys. zł/mies.

Powiat wołomiński: teraz – koszt ok. 17 mln zł, stawka 19,20 zł, udział – 32,5 proc., ok. 462 tys. zł/mies. Od 1 kwietnia – ok. 20 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 678 tys. zł/mies.

su/par

Czytaj także: