Tunel Trasy Świętokrzyskiej został przetransportowany na miejsce. Dystans ponad 100 metrów betonowy kolos ważący ponad 4 tysiące ton pokonał w niespełna dwie godziny na specjalnych wózkach.
Jak informuje reporter tvnwarszawa.pl Mateusz Szmelter, tunel dotarł w miejsce docelowe. Był przewożony na specjalnych wózkach.
- Ale cała operacja wciąż trwa. Tunel stoi na wózkach teraz geodeci dokonują pomiarów, aby ewentualnie zmienić jego wysokość, nachylenie, tak aby idealnie pasowały do założonych w projekcie parametrów – opisuje Szmelter.
- Tunel stoi na swoim miejscu. Wszystko poszło zgodnie z planem. Wykonawca przystępuje do demontażu urządzeń hydraulicznych, za pomocą których przemieszczono obiekt. Potrwa to około trzech dni. Potem nastąpi zasypanie tunelu, położenie torowiska - potwierdza Tomasz Kunert z wydziału prasowego ratusza.
4300 ton betonu
Gotowy obiekt waży około 4300 ton. Na przewiezienie pod magistralę kolejową, łączącą Warszawę z Gdańskiem czekał przy ul. Boruty.
Prace rozpoczęły się w nocy z 26 na 27 maja, od rozbiórki torowiska i nasypu. Następnie powstała droga technologiczna, po której przejechała konstrukcja.
- Kolejne dni to: demontaż wózków, odbudowa nasypu kolejowego przed i za obiektem, odbudowa nawierzchni kolejowej, sieci trakcyjnej oraz urządzeń SRK i próbne obciążenie – wyliczał Marcin Czuba, kierownik kontraktu.
Pociągi wrócą na tory dopiero w nocy 12 czerwca. Do tego czasu pasażerowie muszą się liczyć z utrudnieniami w podróżowaniu.
Nasuwanie tunelu
Przez Pragę i Targówek
Jak przekonuje Strabag – generalny wykonawca prac - to optymalna metoda, wybrana w trosce o maksymalne ograniczenie utrudnień. Technologia nasuwania konstrukcji tunelu została wykorzystana wcześniej przy budowie ul. Nowolazurowej.
Trasa Świętokrzyska powstaje na terenie Pragi Północ i Targówka. Prace budowlane prowadzone są na ok 1,3 km odcinku. Po obu stronach jezdni od ul. Kijowskiej do ul. Zabranieckiej będą chodniki oraz ścieżki rowerowe. Drugi tunel zostanie "nasunięty" na początku września. Trzeci zbudowano metodą tradycyjną, ponieważ przebiegał pod linią o mniejszym znaczeniu dla ruchu kolejowego.
skw/r