Jak przypomina ZDM w komunikacie, początkowo prace związane z montażem elementów konstrukcji odbywały się z brzegu. Tak były instalowane elementy na obu przyczółkach mostu. Teraz cała operacja jest prowadzona z platformy na środku Wisły.
Montaż elementów konstrukcji
"Na środek rzeki elementy nowego mostu docierają barkami, które wodowane są pod mostem Świętokrzyskim lub na placu budowy po stronie praskiej. Sam proces jest bardzo krótki. Dostarczenie kolejnego fragmentu na docelowe miejsce, jego podniesienie i osadzenie na podporze mostu trwa około godziny. Elementy są podnoszone przy pomocy siłowników zamontowanych na przęsłach" - opisują drogowcy.
Przedostatni fragment mostu, który właśnie został zamontowany, ma 55 metrów długości, 7,5 metra szerokości i waży ponad 200 ton. Ostatni element zostanie zainstalowany w październiku. "Wtedy też nowy most będzie można podziwiać w niemal całej okazałości, ale co najważniejsze, oba brzegi Wisły zostaną ze sobą połączone" - podkreśla ZDM.
Równolegle kontynuowane są prace związane z montażem m.in. krzyżulców, czyli pochyłych prętów konstrukcyjnych, które odpowiadają za przenoszenie sił rozciągających i ściskających. Instalowane są też elementy wyposażenia: balustrady i oświetlenie. "Dbamy też o to, aby zabezpieczyć już wykonane elementy stalowe i betonowe – przede wszystkim przed korozją" - podsumowują drogowcy.
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę
Nowy most będzie liczył pół kilometra długości i połączy Bulwary Wiślane na wysokości ulicy Karowej z ulicą Okrzei na Pradze Północ. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi pokonają przeprawę spacerem w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Na kładce zamontowane zostaną miejsca do odpoczynku dla pieszych. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
ZDM zapowiada, że przeprawa będzie gotowa wiosną przyszłego roku.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM