Trwa przebudowa placu Na Rozdrożu, Zarząd Dróg Miejskich pokazał wyburzanie zejść do przejścia podziemnego. W ramach inwestycji na placu zainstalowane zostaną windy, powstaną nowe przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe i wygodne przystanki autobusowe. Zakończenie prac planowane jest na przyszły rok.
Wykonawca robót przystąpił m.in. do burzenia zejść do przejść podziemnych w rejonie alei Wyzwolenia. "Kolejne przejścia podziemne w centrum odchodzą do lamusa" - napisał w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich.
O zakresie prac szczegółowo informują specjalne tablice ustawione przez ZDM.
Co powstanie w ramach prac?
Prace remontowe obejmą cały plac Na Rozdrożu – na obu poziomach. W ramach inwestycji zainstalowane zostaną windy, które połączą górną część placu z Trasą Łazienkowską. - Dla wielu osób z pewnością najważniejszą nowością będzie budowa wind, które połączą górny i dolny poziom placu. Prowadzić będą prosto na przystanki autobusowe w ciągu Trasy Łazienkowskiej, na które obecnie można dostać się jedynie po długich schodach. Windy będą ogromnym ułatwieniem dla osób starszych, z niepełnosprawnościami czy opiekunów z dziećmi, dla których dziś to miejsce jest zupełnie niedostępne - tłumaczyli w komunikacie drogowcy jeszcze przed rozpoczęciem prac.
Na dole przebudowane i poszerzone zostaną przystanki. Na samym placu pojawią się dwa nowe naziemne przejścia dla pieszych: po zachodniej stronie Alej Ujazdowskich (przez wlot ul. Koszykowej) oraz w osi alei Wyzwolenia. Skorzystają także rowerzyści. Istniejące przejazdy zostaną poszerzone, powstanie też łącznik rowerowy po zachodniej stronie placu i droga dla rowerów łącząca to miejsce z przebudowywanymi wiaduktami nad Agrykolą. Szczegóły inwestycji zaprezentował prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.
Prace na placu Na Rozdrożu potrwają około roku. Koszt inwestycji – realizowanej przez firmę Strabag – wyniesie 26,4 miliona złotych. Będzie ona dofinansowywana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Remont z poszanowaniem historii
Plac Na Rozdrożu to specyficzne miejsce. Z jednej strony jest to obszar zabytkowy, który powstał jeszcze w XVIII wieku, jako element Osi Stanisławowskiej. Z drugiej strony, w XX wieku przeszedł szereg przemian w związku z budową Trasy Łazienkowskiej. Od tego czasu centralna część placu jest dwupoziomowa, pod jego płytą w tunelu biegnie miejska arteria.
Jak zaznacza w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich projekt zmian na placu Na Rozdrożu był przygotowywany z poszanowaniem dla jego warstwy historycznej oraz z uwzględnieniem współczesnych potrzeb. Poprzedziły go konsultacje społeczne oraz ustalenia z konserwatorem zabytków.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM