Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podpisane zostały dwie umowy na dokończenie budowy obwodnicy Marek. Prace mają zakończyć się wiosną 2021 roku.
W komunikacie wyjaśniono, że umowy dotyczą kontynuacji projektowania i budowy drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Kobyłka (z węzłem) oraz na pełnienia nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi robotami.
Prace mają zakończyć się wiosną 2021 roku
Jak podano, wykonawcą inwestycji jest spółka Strabag. "Wartość umowy wynosi około 166 milionów złotych, a czas realizacji to 10 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu zimowego). Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest wiosną 2021 roku" - informuje GDDKiA.
Zgodnie z informacją, nadzór inwestorski nad realizacją przedsięwzięcia będzie prowadzić Prokom Construction. Umowa o wartości około 2,7 miliona złotych zakończy się w maju 2022 roku.
"Zadaniem wykonawcy jest dokończenie prac, takich jak: węzeł Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), węzeł Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węzeł Zielonka (drogi dojazdowe do węzła), najazdy na wiadukt w ciągu ulicy Dworkowej, kładka w rejonie ulicy Letniskowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki, ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne" - wymienia dyrekcja.
Odstąpili od umowy z wykonawcą
GDDKiA przypomina, że 28 listopada 2014 roku podpisano umowę na realizację zadania z konsorcjum, którego liderem była Salini Polska. Wartość umowy stanowiła około 70 proc. kosztorysu zamawiającego. W maju 2018 roku GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą. Następnie wykonana została inwentaryzacja terenu i przygotowana dokumentacja do ogłoszenia przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy, który dokończy niezrealizowane prace.
We wrześniu 2018 ogłoszony został przetarg na dokończenie budowy łącznicy zjazdowej z obwodnicy Marek na DK8 w kierunku Białegostoku. Wpłynęła jedna oferta, która dwukrotnie przekroczyła kosztorys. Postępowanie zostało unieważnione.
"W październiku ponownie ogłosiliśmy przetarg. Tym razem wpłynęły dwie oferty, z których ta z niższą ceną o około 70 proc. przekraczała kosztorys inwestorski. W związku z tym w listopadzie 2018 roku postępowanie zostało unieważnione" - tłumaczy GDDKiA.
Dodano, że inwestor dokonał weryfikacji kosztorysu na dokończenie wszystkich prac na odcinku Marki - Kobyłka, biorąc pod uwagę między innymi wzrost cen materiałów czy wykonanie robót poprawkowych. Z uwagi na to, że kwota była wyższa od poprzedniej wyceny, wystąpiono o przyznanie dodatkowych środków finansowych. Uzyskanie ich umożliwiło ogłoszenie przetargu na dokończenie wszystkich prac.
Obwodnica Marek - kamera tvnwarszawa.pl
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: archiwum TVN